måndag 15 augusti 2016

Nu skall ingen sno min cykel

När jag kom hem ifrån semestern så hade de knippsa av mitt vajerlås på jobbet så där vägade jag inte ha min cykel under veckan. Den fick stå med mig på kontoret för närvarande.

Nu på Cykelvasan så snoddes våran ordförande i CRT:s cykel med många andra i Mora. Grymt surt när en del apor inte kan skilja på mitt och ditt.
Att en del skall vara så lama och tar den för deras del lätta vägen och snor någon annans egendom istället för att jobba som vanligt folk och betala för sig.

Nu tänkte jag i alla fall försvåra lite mer för de små assen om jag mot förmodan skulle bli tvungen att lämna min cykel utom synhåll.

Var inne på Cykloteket här i Sollentuna och införskaffade mig ett par regäla lås som förhoppningsvis åtminstonde får förövranra att hoppa över min cykel när de är på korståg.
Det blev ett stycke ABUS Granit-X-Plus byggelås och en ABUS låskätting.





































Skulle dock vilja ha en längre kätting med ett separat lås på så det blir lättare att låsa fast cykeln i något stort och kraftigt så att det inte bara är att lyfta bort cykeln.

Med den här setupen blir det så här om jag skall få båda hjulen låsta och samtidigt få den fast i något.




























Får se om jag skall försöka leta fram någon längre variant. De verkar inte vara för lätta att få tag på om man samtidigt vill ha något riktigt regällt som kräver lite mer än en liten bultsax att klippa av.

2 kommentarer:

Markus Porath sa...

Jag kör med denna kätting, visserligen inte ABUS men för priset tycker jag att det är mycket trygghet för pengarna.

http://www.clasohlson.com/se/L%C3%A5sk%C3%A4tting-med-h%C3%A4ngl%C3%A5s,-klass-3/Pr408213000

//Porath

Per Kumlin sa...

Tackar ja det var några till som tipsade om den. Den ser klart bäst ut av de jag har sett hittills. Och med en längd på hela 2,4m så går det ju att få fast båda hjulen och rammen i något stort så att det inte bara är att knata iväg med cykeln.