lördag 13 augusti 2016

Cykelvasan avklarad

Idag var det dags för Cykelvasan. Det var riktigt tidig start. Damerna startade redan 07:30 och vi skulle köra iväg 08:15.
Då fållorna blir fulla grymt snabbt så hängde jag och Martin på Angelica och kom till starten lite efter 6. Redan då så var det en del som hade satt in sina cyklar.
Blev ingen uppvärmning då jag satte in cykeln direkt.
Stod och heja på dameliten istället.






















Angelica låg långt fram i starten och körde på bra uppför backen.

Själv kom jag iväg bra i starten och låg långt fram i förstaklungan. Det gick som tur var inte så fort uppför startbacken så jag orkade hänga på hela vägen upp.
Efter ca 1 mil så blev det en stor krasch precis framför mig. Han precis väja undan och fick ta i som bara den för att komma ikapp huvudklungan igen.
Kunde ansluta och la mig där bak i klungan. Efter några km till så blev det tight i en kurva och då hade jag oturen att krascha och fastnade i diket.

Kom upp relativt snabbt men det var ett helt gäng som hade kört förbi då.
Försökte jaga ikapp så gott det gick men hade inte riktigt krafter att komma ikapp.

Hamna dock i en ganska bra klunga och vi hjälptes åt att dra.
Sen kom vi till den andra stora backen på loppet och där orkade jag inte hänga på klungan. Tappade en hel del och försökte bara överleva upp till toppen.
Körde ikapp lite utför och kom om några stycken. Sen kom det en Team Tre Berg åkare tror jag det var och körde på ordentligt. Han drog klungan i några mil så det var grymt kört.

Tappa tyvärr honom i en av de längre stigningarna med lite under 3 mil kvar.
Blev som tur var ikappkörd av några till dragvilliga ifrån Skövde CK och vi hjälptes åt att dra de sista milen. 
Det var ett långt pärlband av cyklister bakom oss som bara låg med suget.
När det sen var ca 3 km kvar så skruvades tempot upp en bit och fältet drogs ut.

Nu var det Skövde CK , Jan Jakobsson och jag som drog. Upp på upplåpet så blev det en riktig spurt där jag kom 2:a. Får vara riktigt nöjd med det ändå. Fick tiden 2:54:21 så det är inte så illa pinkat ändå. Fullständiga resultat ifrån Cykelvasan finns här.

Sen var det bara och gå och ducha packa ihop och ta en lunch och återhämta sig.
Får tacka CRT teamet återigen som stod för en utomordentlig service under hela racet. Anna och Sören och company är verkligen grymma på att styra upp allt på tävlingarna.



Inga kommentarer: