torsdag 11 januari 2018

5x(8+2) på 320 watt igen med stumma ben

Det fick bli ett Monarkpass ikväll. Körde ett 5x(8+2) på 320 watt som förra veckan.
Samma upplägg med 4 minuter på 100 i kadens och 4 minuter med 64 i kadens.
Den här gången så var benen dock inte riktigt med. Skillnaden mot föra veckan var att jag körde ett 10 x30 pass dagen innan som jag nu körde i tisdags och hade nu en vilodag emellan. Tycker det borde vara tvärt om. Dock körde jag Just Dance igår, var inte jobbigt men det var en del rörelser jag inte var van vid.

Blodsockret var på väg ner lite innan start idag men det blev aldrig lågt. Tog en proteinbar på väg hem för att få upp det. Inte det bästa innan träning men det var det jag hade.
Blodsockret åkte upp innan start i alla fall och sen direkt ner under intervallerna.

Det som var annorlunda idag var att det kändes i stort set bara i benen. De som känner mig vet hur mycket jag flåsar när jag kör intervaller. Jag hyperventilerar nästan när jag kör på.
Nu kunde jag i stort set prata normalt under intervallerna och andas djupt skulle väll säga att jag låg runt 14-15 på Borgenskalan.
Benen däremot fick jobba skiten ur sig, speciellt när jag körde med 100 i kadens. Där låg jag runt 18-19 på Borgenskalan och höll nästan på att dö. 
På sista intervallen höll jag på att ge upp efter 3 minuter men ändrade till 64 i kadens och orkade härda ut de sista 5 minuterna.

Konstigt att det kan vara så stor skillnad mellan andning och ben ibland. Det brukar vanligtvis vara åt andra hållet för mig dessutom.
Trött blev jag och Monarken var skoningslös.


2 kommentarer:

Johannes Sikström sa...

64 kadens låter väldigt tungt, blir de inte väldigt högt motstånd för att hålla watten då? Jag kör i princip alltid mellan 95-100 kadens och tycker det känns segt att köra 80. Så jag är väl åt andra hållet. Vore säkert bra för mig att testa intervaller på lägre kadens.

Per Kumlin sa...

För mig har det alltid varit lättare att gå på låg kadens med samma effekt, ligger på 5.0 KP då så det finns 2 kvar på Monarken. Jag behöver dock lära mig köra på högre också så jag får upp accelererationen bättre.