söndag 4 februari 2018

Inkörning av Trek Procaliber 9.8 SL

Idag blev det en ordentlig inkörning av min nya Trek Procaliber 9.8 SL. Måste säga att jag blev positivt inställd till Treks IsoSpeed dämpning. Tänkte först att det är väll bara ett nytt försök till att hitta på något anorlunda som i slutändan bara väger mer och inte fungerar. Man har ju varit med om alla möjliga bra och mindre bra och tokiga idéer genom de 25 åren jag har tävlat.
Men IsoSpeed gjorde mig riktigt glad. Det  kändes verkligen som att sadelröret tog bort mycket av vibrationerna som inte andra hardtails som jag har kört har gjort. Den var inte så mycket tyngre heller, 1050 gram för en ram är skapligt lätt för en ram med lite dämpning i och den kändes riktigt styv också.

Det är dock inte så att den kommer ersätta min heldämpade Top Fuel men den gör sig grymt bra på snabba lättåkta banor där det kan vara skönt och skona ryggen ifrån alla småvibrationer som går rakt upp i ryggen i vanliga fall.

Rundan idag blev genom Ursvik på lättare stig och grusväg för att sen köra vidare till Brommaplan och möta upp Stefan Kuhl, Stefan Ljungberg och Torbjörn de Jager för lite distans runt Ekerö.

Blev en riktigt fin tur runt de grymma vägarna runt Ekerö. Vi började först med FRA varvet och sen ut mot Färentuna och tillbaka via Sånga Säby och Stenhamra.

Tog nästan 3 timmar runt den rundan. Sen var det dags att köra hem också. Då ville jag testa Procalibern lite mer i skogen så jag körde till Ursvik och tog ett halvt varv på NICK spåret.
Den kändes riktigt bra och följsam. Det är snarlik geometri som på min gamla Epic jag körde förut. Det är 69.5° styrvinkel mot Epicens 69.8°. Procalibern har lite flackare sadelrörsvinkel på 72.0° mot Epic:ens 74.0°.
Procalibern:s reach var 442 mot Epic:ens 441 så inga stora skillnader.
Riktigt trevlig racegeometri helt enkelt.

Fick ihop 4 timmar och 7 minuter tillslut. Riktigt fint distanspass med bra sällskap och fint väder.

Inga kommentarer: