måndag 16 juli 2018

XCO och XCE banan testad i Frösön Östersund

Idag har det blivit en lång resa till Östersund. Blev en hel del förseningar på morgonen då det strula med både det ena och det andra. Men runt 12 kom vi så äntligen iväg efter att varit uppe i 4 timmar och härjat.
Fick sen en fin resa upp så det var skönt i alla fall efter allt strul.
Kom fram ganska sent på kvällen så jag valde att gå ut och testa banorna direkt.

Det var inte så många backar och inga som var långa så det kan nog passa mig bra. 
Var inte så tekniskt men det var en hel del diken man skulle över där det kan vara bra om man vågar ha fart.

Sen hade de gjort ganska många små hopp och ett par mindre rockgardens.

Vet inte riktigt hur det kommer se ut på tävlingsdagen men nu såg det ut som B-linjerna gick den korta vägen som på den här rockgarden där det såg ut som B-linjen gick innanför och var således mycket snabbare. Men det antar jag att det stängs av under tävling annars vore det konstigt eller så finns det bara en väg att köra.

Det var dock en A-linje som jag inte vågade köra idag och det var den här. Såg ingen som tog den när jag var där.

Tror inte den är så farlig utan det är som vanligt att med lite fart så går det bara att rulla utför den och landa lite snyggt på andra sidan. 

Problemet är bara att skulle man tveka det minsta och sakta in så att man inte kommer över så blir det en frontalkrock in i grusgropen och sen plingplong taxi till lasarettet.
Vet inte hur hög fart man behöver och ville inte chansa idag.
Får se hur jag gör i morgon om det känns bra eller inte.
Oftast när jag väll kör så brukar det vara som att köra över en trottoarkant och inga problem alls.
Men här är det just att hoppet är ganska långt och jag är inte så van vid det. Kör oftast bättre när jag har båda hjulen på marken.

Det var kul och se så mycket ungdomar som körde och som redan är riktigt tekniska i sin körning. Det bådar gott inför framtiden.





Inga kommentarer: