fredag 20 juli 2018

XCO SM i Östersund avklarat

Idag var det dags för XCO. Banan var snustorr och snabb och hade inga branta backar men en hel del hopp och lite småtekniska partier så jag hoppades den banan skulle passa mig bra.
Kände tyvärr redan på uppvärmningen att något var fel. Skulle köra upp den halvlånga backen mot Östersund och jag flåsa som en gris men det fanns inget tryck i benen och det gick grymt långsamt.

Vi startade väldigt sent vid 15:00 så det blev till att inta lunch vid 12 tiden på den lokala Sushirestaurangen.
Ibland har jag tur och kroppen vaknar till liv när tävlingen drar igång så jag hoppades det skulle bli så nu också.

Starten gick och jag stod ganska långt bak då jag inte kört några XCO tävlingar i år som kunde seeda upp mig.

Redan i startbacken som var en slakmotta så tappa jag. Förut har jag oftast varit ganska snabb i starten och lyckats hålla tätten ett varv speciellt när det inte är några långa eller branta backar. 
Värmen som varit nu brukar jag också klara av bra så länge jag får tillräckligt med vätska i mig och det tycker jag att jag fått då jag drukigt som bara den i veckan här och fått i mig salt magnesium och vätskeersättning.

Men benen ville inte. När jag är stark och fokuserad så brukar jag kunna hålla ett jämt och fint tryck hela tiden och det spinner på nästan av sig självt genom kurvor och tekniska partier och det infinner sig ett grymt flow.

Nu kändes det väldigt yxigt och jag hade inget bra flytt. De tekniska partierna gick ganska bra och som vanligt körde jag ikapp lite utför men jag hade inte det där fina drivet som jag kan ha när jag är pigg.

Vet inte varför jag var så här seg. Som vanligt är det lite sova som kan vara en stor orsak men jag tyckte ändå att resten har varit ganska bra och jag har tagit extra vilodagar för att kunna återhämta mig men det kanske inte var tillräckligt då jag sovit så dåligt under en längre tid.
Blodsockret var ganska bra också, lite högt vid start på 11,2 och sen en dipp på slutet ner mot 3,8. 

Jag försökte verkligen ta i men det gick inte bättre än så här.

Blev en liten spurt på slutet i alla fall som jag vann så det var kul att jag hade lite krafter till det.

Något som också var skönt var att jag satte det stora hoppet på alla varven. Det får jag ta med mig som något positivt att jag klarade utan problem. Alltid skönt att kunna sätta alla A-linjer.
Fullständiga resultat ifrån dagens XCO finns här.

Hans Mård ifrån teamet körde bra och slog till med en 2:a plats strax efter Magnus Palmberg och precis före sin bror Henrik Mård.





Inga kommentarer: