måndag 23 november 2009

Blev en lugn dag på träningsfronten

Hade en del att göra på jobbet. Fick trixa med ett paket som avregistrera Windows Script Host vid avinstallation. Det tog ett tag att lista ut var den tog bort som den inte skulle göra. Efter mycket testande hittade jag ett gäng nycklar under HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID och HKEY_CLASSES_ROOT\TypeLib som den inte skulle deleta. Det gamla paketet mitt skulle ersätta och som även skulle samexistera med det nya under en period tog bort Crystal Report som båda använde. Fick göra en liten VBscript med en enkel If sats med en avloggning på det så löste jag det problemet också. Kände mig lite smått kreativ ett tag där...;o)
Här är ett enkelt script för att boota om en dator, kan vara bra att ha ibland.

strComputer = "." ' Local Computer

Set objWMIService = GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate,(Shutdown)}!\\" & _
strComputer & "\root\cimv2")

Set colOS = objWMIService.ExecQuery("Select * from Win32_OperatingSystem")

For Each objOS in colOS
objOS.Reboot()
Next

Här kan man se vilka parametrar man kan skicka in om man kanske bara vill ha en logoff eller en tvingad nerstägning
Finns hur mycket som helst att leka med om man vill grotta ner sig.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Öhhhh... va?

Per Kumlin sa...

Ja det är sånt jag jobbar med om dagarna ibland. Sätt in texten i notepad och ändra filändelsen till vbs.
När du dubbelklickar på filen sen så kommer din dator starta om....;o)
Inte så mycket att hurra över på sin egen dator men när det är flera 1000 så kan det vara bra att ha...;o)