söndag 18 mars 2012

Blev en varm och svettig tur upp till högsta toppen på Gran Canaria

Idag blev det långdistans för mig. Började med att köra upp till San Bartolome. Hade några svaga planer på att sätta en tid uppför men det var jordens motvind så det var bara att glömma.
Hade nog fått en tid på runt halvtimmen kändes det som för jag stod nästan still när jag sluta trampa på platten.

Fortsatte upp till Ayacata där jag tog en liten minifika med vatten och en Cola. Tog ganska precis 2 timmar upp ditt.

Planen för dagen var att komma upp till toppen av det högsta berget på Gran Canaria. Måste ju ha sett utsikten därifrån innan jag drar hem.




















Det blev till att fortsätta upp till Roque Nublo och vidare upp till toppen. Tror stället hette Pico de las Nieves.
Jag testade att både åka upp till TV-masterna och Militäranlägningen.

Enligt Polaren så var militäranlägningen högst upp.



















Hittade en liten utsiktspost vid TV-masterna som hade bra utsikt runt om.



















Kan inte klaga på vyerna här uppe.




















När det var dags att åka hem så ville jag ta en annan väg för omväxlings skull så jag körde ner via Ingenio. Hade tänkt köra via vattnet sen men ville komma ner så långt hemåt jag kunde.



















På kartan såg det ut som jag skulle kunna köra via Era del Cardon och komma ut där vi har kört hem ifrån Santa Lucia.

Det blev helt fel och jag fick 2 härliga stigningar till och kom ut precis uppe vid Santa Lucia.

När jag ändå var där så tänkte jag att jag kan fortsätta upp till San Bartolome och köra hem den vägen och få några höjdmeter till.

Så fick det bli. Mata på upp och tog den vanliga vägen hem via Fataga sen.

Det blev 6 härliga timmar i solen och 3510 höjdmeter med en snittpuls på 135 och max på 169. Lyckades förbränna 4910 kalorier enligt klockan också. En hel del vatten gick åt och jag svettades ut en hel del salt också.

Min tröja var nästan mer vit än svart när jag kom hem.


Inga kommentarer: