måndag 26 mars 2012

Open MTB Gran Canaria och en extradag på ön

Ja då var det sista dagen här trodde vi. Det blev lite stressigt kan man lugnt säga. Först var det Open MTB Gran Canaria långloppstävling här nere och Fredrik Edin skulle köra.

Jag ville såklart cykla ner och heja på honom innan jag drog hem. De skulle starta kl 09:00 nere vid äventyrsbadet i Maspolamas och sen köra upp till dammen vid Ayagaures.

Tänkte att jag cyklar upp på baksidan av berget och genskjuter dem så får jag också en riktigt fin utsikt.

Drog iväg vid 08.00 så jag skulle ha tid på mig. När jag kom upp på berget så såg jag att det fanns än annan väg som gick ännu högre upp. Då jag hade lite tid på mig så ville jag såklart testa den.

Det var lite längre än jag trodde och då det var så fint där uppe så stanna jag och fota lite också så tiden drog iväg. Det såg ut som det var de lite finare kvarteren som låg där uppe för det var bara stora vräkiga villor där.

När jag kommit högst upp så var kl nästan 09. Nu blev det till att rejsa ner för att inte missa Fredrik när han kom.

Han låg i tättklungan efter ca en mil så det såg bra ut. Dock hade inte backarna börjat och jag minns när jag körde att farten började öka efter dammen där jag stod för det var där den första riktiga backen kom som skulle sålla agnarna från vetet.

De skall dock klättra 2100 höjdmeter på Open MTB Gran Canaria tävlingen och det är sol och runt 30 grader så det gäller att hushålla med krafterna.

Fredrik såg riktigt avslappnad ut så jag tror att det skulle gå bra för grabben.

Här kommer resultaten för Open MTB Gran Canaria och visst gick det bra för Fredrik. En 2:a plats med många bra åkare är inte fy skam.
Sen blev det till att stressa hem för att packa ihop cykeln och resten av grejerna då vi skulle checka ut vid 12:00.

Vi kunde lämna väskorna vid hotellet så vi gick ut och tog en finlunch på Steak House. Blev en riktig grillmeny med extra allt.

Blev taxi till flyget och vi kom i tid trodde vi. Vi var framme ca 2½ timme före så nu skulle det vara lugnt.

Sen blev det kö till första bagageinlämmningen, det var hela seniorboendet som skulle ha förtur så vi blev stående där i lite över 1 timme.

När vi äntligen blivit av med de vanliga väskorna så skulle vi till specialbagaget för att lämna in cykeln och barnvagnen.

Där verkade spanjorerna tagit siesta för det hände ingenting där. Det var en hel djävla kennelklubb som skulle in med sina hundar där också så nu började tiden dra iväg.

Ytterligare en timme gick och nu var det bara 20 minuter tills planet skulle gå.

Vi sprang som tokar för att komma till incheckningen och när vi äntligen kom fram så såg vi att alla började gå ur planet.

Vad i helvete. Nä då hade tydligen någon sensor till klaffarna i flygplanet gott sönder. Det blev några timmar sittande innan vi fick veta att det skulle bli en dag till i solen.

Det var rena High Chaparall i början för ingen visste någonting. Tillslut så fick denna mannen ordning på allt och lotsade och till bagageutcheckningen där vi kunde få tillbaks våra väskor.

Han fixade sen buss och Hotell så vi fick åka tillbaks till San Agustin.

Det var inget dåligt hotell han fixa heller. Så här såg vårat sovrum ut.

Vi hade sen ett stort vardagsrum och en stor terras högst uppe på hotellet.
Det ingick middag, frukost och lunchbuffe så vi behövde inte gå hungriga därifrån.
Då det nya planet skulle gå vid 17 tiden så fick vi en halvdag på hotellet som vi spenderade i deras stora pool.

Oskar stortrivdes i vattnet och simmade och plaskade som aldrig för. Vi fick inte direkt någon hemlängtan här inte, skulle gärna stanna några dagar till här.

Det var stora fräscha rum, god mat, stort och trevlig poolområde och massa kringaktiviteter på hotellet.

Men nu är denna resa slut och vi är tillbaka i verkligheten här i Sverige igen.