söndag 25 augusti 2013

Blev en 3:e plats på långlopps SM, riktigt nöjd

Idag var det dags för Snapphaneturen som även i år agerade långlopps SM för oss MTB åkare.
Jag gillar verkligen banan då den har mycket och rolig stig, sen är den ganska krävande med en del höjdmeter så den tar ut sin rätt.

Hade sikte på pallplats men jag var inte helt säker på hur mina ben skulle vara då de fortfarande inte verkade helt återställda efter semestern.

Lyckades komma längst fram i startledet så där kan jag inte klaga.
Fick till en riktigt bra start och var uppe på en top 5 placering totalt efter startbacken och ledde H30 så det kändes bra.
Efter ett tag så kom Donaldh, Jerry, Joakim och Warren Bates om.
Försökte hänga på men det gick lite för snabbt.

Jaga så gott jag kunde och hamna med Jan och några till.
Tyvärr så fastnade de i kurvorna hela tiden så avståndet växte till Donaldh och grabbarna där framme.
Försökte gå om och jaga själv men jag tror jag brände mig lite där för efter någon mil när det kom en liten grusuppförsbacke så kom ett helt gäng med CK X:are i H30 och Pontus Johansson och körde om och jag var helt rökt.
Stod som parkerad medan de bara försvann i fjärran.

Tog en Enervit Gel och lite sportdryck och började sakta men säkert få tillbaks krafterna.
Ut på andra varvet var jag nästan själv men började komma ikapp en efter en av CK X:arna.
Kom även ikapp Patrik Paulsson och Mattias Lundqvist som jag körde lite med.
De var starkare uppför men jag kom ikapp utför så det blev lite jojjokörning där.

När vi kom till sista uppförsbacken så kom vi ifatt en trött Donaldh. Tänkte att nu har jag nog kört ikapp så många så att jag börjar närma mig pallen så honom ville jag om.
Jag drog de sista kilometerna och försökte hålla ett högt tempo så att de andra inte skulle orka hänga med.

Det var ganska mycket teknisk utför och singeltrack hela vägen till mål och sista kilometern var riktigt tung då den gick på en gräsåker.
När det bara var några 100 meter kvar hade Donaldh sparat ihop krafter och gjorde ett ryck.
Jag som hade jagat ikapp alla kände mig lite krispig och tänkte att nu är det kört när han fick några meter.

Dock skulle vi över en träbro och där fick inte riktigt Donaldh med sig farten efteråt och helt plötsligt var jag på hjul igen då jag bara flög över bron och fick med mig farten.
Sen var det en 180 graders kurva in mått mål och där fick jag ett bra spår på innerkurvan och lyckades komma om.
Svängde sen ut mot yttern för att göra det svårare att komma om ifall han skulle hitta nya krafter på målrakan.

Tog spurten och blev därmed 3:a i H30. Riktigt skönt att få komma upp på pallen igen och det på ett SM också.














Var inte långt ifrån segraren heller så det får vara godtjänt efter en åkning som varit riktigt upp och ner för mig idag.














Nu sitter vi i Corratecbussen på väg hem, ska bli skönt och sova sen.
- Posted using BlogPress from my iPad