fredag 19 juli 2019

XCE sprint för veteraner

Idag var det dags för XCE SM. Där brukar det gå ganska bra för mig då min huvudstyrka är just att ligga på max i runt 1-2 minuter. Min styrkeprofil på Sufferfest är just attacker.

Vi körde kvalet på morgonen där jag startade 10:36. När kvalet var klart så hade jag den 8:e bästa tiden som jag får vara riktigt nöjd med.
Eva har tagit fotona.

Det var lång tid till kvartsfinalen sen som skulle starta vid 17 tiden.

Vi drog och badade lite och jag tog en liten powernapp för att återhämta mig ordentligt.

Vi åkte sen tillbaka och tittade lite på ungdomarna som körde innan det var dags att värma upp.


Jag körde några varv på sprintbanan och jag testade nu att hoppa ut för asfaltsrakan så jag kunde trampa nästan hela vägen till kanten. Många saktade in och rullade ut bara så där kunde jag ta någon meter kanske.

Fick till flytet bra fram till stenkistan så det kändes bra.
Jag skulle få köra med 1:an Jonas Wärnehall, 9:an Jim Fransson och 16 Daniel Kumlin.

Jag var rakad 2:a där så med lite tur och en bra start skulle jag kunna ta mig vidare.
Vad som helst kan hända på en sån kort sprint så det gäller att vara fokuserad.

Starten gick och jag gled ur pedalen. Det är inte sant jag som hade hoppats att komma ut som minst 2:a så jag kunde köra lite mer på säkerhet.

Jag kom i och började trampa men var nu sist. 
Kom dock ikapp vid uthoppet då Jim och Daniel saktade in lite.
Var på väg om men i kurvan släppte pedalen igen. Lyckades inte få i den så jag fick trampa med ett ben fram till stenkistan där jag kom i igen. Var påväg ifatt igen men både Jim och Daniel var i bredd där så jag kom inte om.
 
Nerför stenkistan så råkade Jim fastna och jag fastnade tyvärr också då jag låg i idealspåret och lyckades inte styra mig om bland stenarna och fick sätta ner foten.

Nu var både orken och motivationen slut. Att så mycket kan gå snett på en sån kort bana. 


Vet inte om någon sten eller något killat sig fast i skon för så här många gånger har jag inte lyckats halka ur förut.

Ja mycket kan hända på en sån här kort bana. Blev nog lite stressad att försöka komma förbi snabbt också då det inte finns så många ställen att köra om på.

Nu får det bli vila och återhämtning till söndagens XCO tävling. Hoppas det kan gå lite bättre där. Formen känns skapligt bra för att vara mig och banan borde passa mig då det inte är så många backar.

Inga kommentarer: