söndag 18 september 2022

Capital Enduro Series Löttingekullen

Idag var det dags för Capital Enduro Series i Löttingekullen.
Tog bilen dit så jag var där ett par timmar innan start.
Ville hinna se var det var för banor då jag aldrig kört enduro där förut.

Det hade regnat en del så det var riktigt halt då det är mycket stenar och rötter på banorna där.
Det var många som var ute och träna och skulle testa banorna på morgonen.
Jag hade hittat alla banor igår men missat att köra den här A-linjen.

Jag vågade inte testa nu när det var så halt. Den såg inte så farlig ut, det var ganska brant men det fanns ett spår i mitten som man kunde ta. Var dock lite hala rötter i början som gjorde att jag tveka.

Efter att ha kört alla banor minst ett varv var det dags för race vid 11:45.

Jag hade ganska lågt tryck i däcken runt 1,5-1,7 för att få så mycket grepp som möjligt men jag halka runt hela tiden i alla fall.

Första banan gick ganska bra. Det var ett parti där man körde över en grusväg och in på ett klipphäll med en spricka i som var riktigt hal.
Hade kört den flera gånger förut och äntligen hittat ett spår som fungerade ganska bra.


På andra banan så var det också en hel del sten och lite små avsatser. Ganska snabb och kort bana men riktigt hal.



3:e banan var den som hade ett A och B spår.
Där halka jag runt alldeles för mycket och fick småstop hela tiden, hitta inget flytt alls.

Sen var det dags för 4:e som kallades för flipperkulan då det är en massa stora stenar som är riktigt hala som det är lätt att studsa runt på.
Den hade gott hyfsat bra på träning men nu kom jag in helt fel i stenkistan och fick tvärstopp.



Blev lite dricka för återhämtning efter den banan också.


5:e banan var det lite bättre grepp i men jag fegade alldeles för mycket på alla smådroppen och vågade inte riktigt trampa på så mycket.




6:e banan var det mycket hala kurvor på skrå. Den avslutades med ett riktigt brant stenparti där det var en hal sten man skulle köra över. 
Den hade gått ganska bra på träningen men nu fick jag lite släpp där.
Skönt att jag tog mig över den i alla fall.



7:e var samma som 3:an men nu gick det lite bättre när jag var varm i kläderna och det börjat torka upp lite och jag börja lära mig spårvallen där.

8 :e och sista var på det gamla XC spåret som jag kört en del förut. Det var den längsta banan med mest trampa på också.
Gick skapligt bra där och gjorde inga större misstag.
Måste lära mig att våga stå på mer när det är halt och brant bara.
Kände att jag fegat alldeles för mycket idag och bromsat för mycket och på fel ställen.
Jag har en hel del att öva på där helt klart.

Blev prisutdelning med korv sen.


Riktigt grymt arrangemang med utmanade banor, grymt kul att köra. 
Fullständiga resultat ifrån CES finns här.





Inga kommentarer: