söndag 11 september 2022

Swe MTB Gravity Swecup Enduro Källviksbacken

Idag var det dags för Swe MTB Gravity Swecup Enduro vid Källviksbacken. 
8 banor skulle köras på riktigt steniga men snabba banor.
Vi i H35+ skulle starta 10:20 och vi var ett 25 tal åkare.
Första banan var riktigt snabb med några steniga kurvor och några små dropps. 
Gjorde inga direkta misstag där utan försökte trampa så gott det gick.
2 :A banan var en riktig trampbana. Den gick riktigt snabbt i början där det bara var att hålla i styret och försöka hålla sås hög fart det gick. 
Sen plana den ut och man fick trampa riktigt mycket för att hålla farten.

Inga större misstag där heller utan det flöt på bra..
Sen kom 3:e banan där jag krascha igår.
Började med en brant del på jord och sen ett trähopp och några jordhop. Sen blev det ganska mycket sten och rötter. 
Kom ett litet träbro följt av stendroppet där jag körde av igår.
Kom förbi den och kunde avsluta genom stenpartiet som följde.

4:e banan var riktigt snabb och gick i stort sett bara rakt fram.
Det var bara att trampa så mycket det gick och hålla i sig.


5: banan var också riktigt snabb men hade några klackar man skulle nerför.
Det var några snabba kurvor och ganska smalt på sina ställen.
Fick till åkningen ganska bra där och tyckte jag hitta ganska bra spårval.
6:e spåret var nytt för i år och den starta också snabbt.
Den var lite smalare med en del tighta kurvor och riktigt mycket trampa på en del flacka ställen också.
Det var så mycket trampa så jag drog upp dropperposten där ett tag också.
Här kom mitt första större misstag också. Satte ner pedalen i en sten så att bakhjulet flög iväg och jag gled ur banan. Höll mig dock på hjulen så jag kunde styra tillbaka sen var det bara att försöka komma i pedalen igen och köra vidare.


7:e banan var också en lite längre bana med en hel del trampa.
Var en snabb start sen blev det lite mer tekniskt med en del skrååkning och en del branta kurvor.
Var några gropiga partier där jag inte riktigt viste om jag skulle hoppa eller bara rulla igenom, blev det senare sen men tror inte jag förlora så mycket på det.

Sen var det dags för den 8:e och sista banan.

Här kom mitt andra större misstag. Den startade med ett trippelhopp, den viste jag att jag inte klara så jag tänkte jag skulle rulla över den. 
Men det var ju tävling så jag gasade så klart för mycket men inte tillräckligt för att hoppa över hela.
Jag kom över halva och landa på framhjulet och höll på att flyga över styret. Rädda upp det men kom helt fel in i nästa hopp och fick sakta in.
Tog det lugnt på resten av hoppen innan stenpartiet.

Kom ner bra där men det gick inte så fort. Behöver lära mig att släppa på mer när det är brant.
Nu kändes det som det gick kontrollerat men ganska långsamt.
På de flesta ställen har det känts ännu bättre med lite mer fart de gångerna jag vågat gasa på.
Så jag vill lära mig få lite mer fart på sådana ställen.

Får vara riktigt nöjd ändå då jag lyckats förbättra tiderna.
Titta lite på de andra som körde trippelhoppet och stenpartiet på sista banan.



Det fanns en hel del olika spår genom stenpartiet.



De riktigt snabba tog hela stenpartiet i 2 hopp. Där har jag lite kvar att jobba med kan man lugnt säga.

Nu får jag åka hem och fortsätta träna på hopp och branta tekniska partier.
Fullständiga resultat ifrån Swecup Enduro finns här.

Får tacka för ett grymt race på riktigt roliga banor.
Och framförallt tacka Jessica och Jocke som tog emot hela min familj och stod för boende och logi. 
Nu fick småttingarna leka en massa också så det blev en grym helg.

Inga kommentarer: