lördag 3 februari 2024

Elbilsmäsan Frinds Arena

Idag bar det av till Friends Arena med några kollegor på jobbet där Niklas Carving hade fixat biljetter.
Stort tack för det.
Jag har börjat titta mer och mer på elbil för att hitta en värdig ersättare till min Škoda Superb 2.0 TSI 280 när det blir dags.
Det har dock varit väldigt svårt. Det finns inte många bilar som är så stor och rymlig som Superben.

Elbilarna i den storleksklassen är fortfarande riktigt dyra också om jag ska ha likvärdig utrustning som jag har i min som har extra allt.

Det fanns många fina bilar som jag satt riktigt bra i där framme.

Dock var det förvånansvärt få som hade så man kunde förlänga sittdynan för underbenet.
På i stort sett varenda bil fick jag höja upp stolen till max för att sitta någorlunda bekvämt då jag har ganska långa ben. 
Det går ju att köra så kortare turer men längre som jag mest kör blir det inte så bekvämt i längden.
Trenden med stora displayer är helt klart här för att stanna. Jag tycker det är snyggt och men vill fortfarande ha kvar de viktigaste knapparna på ratten så man får bättre känsla.
Det finns en anledning varför militärt flyg och Formel 1 inte gått över helt till bara skärm för de behöver känslan i stressade situationer.
Men det är billigare så det är därför det används mer i bilar.


De flesta bilar satt jag hyfsat i där bak också men även där var det dåligt stöd för underbenen. På de flesta käkade batteriet upp utrumet på golvet. Så även om knäna fick bra plats så fick jag knappt plats med fötterna under sätet.


Sen var det då bagageutrymmet. Där var det i stort sett ingen som matchade Superben riktigt.
De flesta hade riktigt högt insteg och många hade så liten lucka så jag knappt skulle kunna få in framhjulet på cykeln.

Bilen som återigen var närmas storleksmässigt var Tesla Model Y. Det finns väll en anledning till att den är den överlägset mest sålda bilen i världen nu. Priserna på dem börjar ju bli någorlunda acceptabla nu också efter alla prissänkningar som varit.
Tror dock jag väntar till den nya generationen kommit. Nya Tesla Model 3 verkar ha fått ett riktigt lyft och blir det liknade till Model Y så väntar jag gärna.

Den bilen som jag trodde skulle kunna utmana var tyvärr inte med. Det var Kia:s EV9, den är dock rejält mycket dyrare än Teslan.

På tredjeplats var det nog Xpeng G9. Den hade ganska bra bagageutrymme med stolarna uppfällda men tyvärr inte så mycket med stolarna nerfällda.


Min kollega Tommy hade en Tesla Model Y som jag fick testköra hem. Tack så mycket för det.
Det kändes lite ovant för den bromsar ganska hårt när man släpper gasen.
Jag är även van att hålla foten väldigt lätt på bromsen i kniviga situationer för att jag vill ha kontroll när det kan komma upp plötsliga saker.
I min Škoda fungerar det för man måste trycka ner några mm för att den ska börja bromsa. 
På Teslan så börja den blinka då den inte tyckte om det. Men det är ju bara en vanesak.

Avsluta kvällen med lite el gokart i Kista med Oskar.
Riktigt kul. Blev en heldag med elbilar idag.







Inga kommentarer: