söndag 11 februari 2024

Premiärtur på Megamon

Idag blev det äntligen premiärtur på min nya Megamo Track AXS 00.
Det var jag Peter och Tomas som skulle ut på en kort tur på Järvafältet.
Den kändes riktigt rapp på grusvägarna och med helt låsta dämpare så var det i stort sett som en hardtail då den är så lätt.
Av någon anledning så kändes den dock lite mer nervös än min gamla Trek Top Fuel trots att den har lite flackare gaffelvinkel (66,5 mot Treken 67,5) 

Längden till styret kändes helt rätt men den var lite lägre än Treken. Var lite ovant i början men efter att ha kört utför några tekniska partier så började jag vänja mig.

Var lite halt på sina ställen och Peter hade oturen att halka av stigen.

Jag upptäckte sen när det började bli brant uppför att jag borde läst manualen till AXS SL växlarna. 
Den ville inte växla upp de sista 4 kuggen utan att slå i kransen.
Jag hittade ingen B skruv som brukar finnas på vanliga växlar med vajer så det blev till att köra på tyngre växlar och lista ut hur jag ska meka med den när jag kommer hem sen.
Men första intrycket var riktigt bra annars. Den kändes grymt lätt och responsiv. 
Den gick riktigt bra i skogen och kändes lättmanövrerad. 
Får köra lite mer för att vänja in mig med den nya geometrin och växlarna. Men den känns riktigt snabb och stabil och på de tekniska partierna gick den grymt bra precis som jag vill ha det.

Tror jag hittade inställningen till bakväxeln när jag kom hem sen och hade laddat ner SRAM appen till telefonen och kört några inställningar. Testade runt kvarteret och det verkade fungera så nu är det bara att köra hoppas jag.


På eftermiddagen så var det gymnastikuppvisning som Emilia skulle vara med på.


Kul att hon gillar och gå på gymnastik. Bra träning för hela kroppen och Emilia för göra av med lite av all energi hon har.



Inga kommentarer: