onsdag 14 oktober 2009

Vilodag i Rom

Idag blev det cykelfritt. Cyklandet utbyttes mot en heldag i Rom.
Vi hade fått lyxen att få en svensk guide som Åke på IFA resor hade fått fram så man kunde förstå vad det snackades om.

Först var det fira aktiviteter i Rom dom första 3 timmarna. Vi strosa runt lite och tittade på alla gamla byggnader som fanns.

Sen vid 14:30 så kom guiden. Hon drog en 3½ timmes runda genom dom större kända platserna och berättade väldigt inlevande om hur allt hade byggts och vilka som hade härskat där och all historia runt om kring.
Som den guldfisk jag är så kommer jag såklart inte ihåg alla namnen på ställena vi var på.
Här var det i alla fall någon Romare som hade haft lite för lite att göra. Så han hade gjort en lång korridor som han lutat golvet uppåt och taket lite nedåt för att sen sätta en liten staty i slutet för att det skulle bli en synvilla så att allt såg mycket längre ut än det var.
Ja det brukar jag också göra när jag har lite tid över....
Här har vi i alla fall en byggnad som jag kommer ihåg namnet på och det var Colluseum. Grymt stor och imponerande byggnad.

1 kommentar:

Din goseräka sa...

fan vad avis jag är!!! :(((