måndag 11 mars 2013

Lättning av en Scott Spark 900 RC, snart tävlingsklar

Idag blev det till att fixa till min nya tävlingshoj så den skulle bli lite mer tävlingsklar.
Blev en hel del lättning som var ganska billigt att utföra.
Först ut åkte handtagen av. De gamla ersattes av ett par Ritchey WSC neoprenhandtag.
Inte de lättaste men grymt sköna och jag fick faktiskt min Spart hela 77 gram lättare.










Jag hade slut på hårspray och har ingen kompressor hemma så nu kommer min Spark lukta jättegott, handagen fick nämligen åka på med lite Fresh Fragrance Eau de toilette. De gick på ganska lätt och verkar sita som berget så det verkar fungera i brist på annat.

















Sen var det dags att byta till 160mm skivor. Det blev ett par Shimano XTR då jag kör centerlock.
Fick ner vikten ytterliggare 55 gram och det roterande vikt.











Efter det så var det dags att byta saddel och saddelstolpe. Satte på min gamla Funworks carbon sddelstolpe med min TUNE Speednedle och fick ner vikten ytterligare 177 gram.
Så totalt har jag fått ner en redan ganska lätt hoj med 309 gram på lite enkla bytten.


















Så här ser den ut nu i stort set tävlingsklar. Det är bara hjulen som fattas nu. Det kommer på ett par DT Swiss XCR 950 T 29 hjul och då försvinner nästan ett härligt kg roterande vikt.











Nu är det bara jag som behöver lättas lite. Får se om jag lyckas kappa något kg där också till sommaren.

Lite träning har jag hunnit med idag också. Blev styrka på jobbet. Orkade med 5min på 16km/h och 6% lutning utan problem idag också så där vekar det gå bra. Typiskt att jag inte kan cykla fort än när styrketräningen går bättre än förra året.
Körde knäböj på 120kg ochså och lyckades köra 5 reps per set så där verkade styrkan finnas också.
Fast det gäller ju att få upp effekten över tid när man skall cykla och det är nog där jag ska lägga lite fokus på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du spons på hjul eller tycker du att det är värt att lägga 20-24tkr på ett par? :)

Per Kumlin sa...

Lätta styva fina hjul är alltid värt:-) Har faktiskt kvar dem sen förra året, de var knappt inkörda:-)