tisdag 22 oktober 2013

Byte av lager i Novatecbody

Skulle byta bromsklossar efter helgens lerbad och upptäckte att bakhjulet inte snurrade så bra.
Jag som hade bytt lagerna till SKF i själva navet.
Hade hoppats på att det skulle räcka då jag byte bodyn för inte så länge sen.
Men nu hade de skärt ihop helt och gick knappt att snurra.
Tur att Novatecnaven är lätta att serva.
Två insektsnycklar för att ta bort hylsorna.













Sen var det bara att dra bort bodyn.
På bodyn var det en låsring ytterst som var lätt att få bort.

















Det var bara att banka ut första lagret och distansen.
Sen kom det svåra att få ut den inre låsringen.
Mitt verktyg var för stort så jag kom inte åt ordentligt.
Tog en promenad ner till Mekonomen här nere i Sollentuna och de var snälla och hjälpte till att få bort den.
Sen var det bara att banka ut det sista lagret.

Fick åka till Toolsmomentum för att skaffa nya lager.
Blev till att hamra in dem lite snyggt.

















Använde en hylsa som distans som var tillräckligt stor så att den täckte hella lagret så jag inte skulle hamra sönder det.

Var bara att trycka tillbaks bodyn och se till att spärrklackarna var infällda så att de gick in hela vägen.
Fungerar bra att bara dra ett tunt snöre runt och spänna åt ifall det är problem att få in de 3 klackarna.

















Nu snurrar hjulet fint igen. Nu är alla lagerna SKF både fram och bak så nu hoppas jag att det håller ett tag.

Inga kommentarer: