onsdag 9 november 2016

Lite vevlagerbyte på min Stumpjumper

Nu hade vevlagret till min Specialized Stumpjumper Expert Carbon WC tagit slut. Den hade hålt längre än vad jag trodde för de flesta BB30 lager brukar ta slut ganska snabbt.

Det är som tur var ganska enkelt att byta vevlager. Först behövs en insektsnyckel för att kunna ta loss vevarmen. Det är bara att skruva ut så ramlar det isär.






























Sen behövs en hammare.







































och en lagom stor skruvmejsel för att kunna banka ut det gamla lagret. Det finns en kant man kan sätta skruvmejseln i inifrån sen är det bara att slå runt med hammaren tills det lossnar.
Det ska man göra på båda sidorna och det kan sitta ganska hårt ibland. Det finns speciella verktyg för det också men det känns lite overkill när lagret ändå skall slängas.







































Efter det kommer man till monteringen av det nya lagret. Jag brukar tvätta rent allt och feta in innan jag börjar monteringen.
För att montera kan det vara bra att ha något verktyg som skjuter in lagret rakt och fint.
Då använder jag Shimanos Pressfit BB tool.






























Det är bara att trycka lagret på plats och sen dra igenom PressFit verktyget genom ramen och lagret och se till att det sitter rakt och sen börja skruva ihop det. Går snabbt och fint med verktyget.






























Sen är det bara att skruva fast vevarmarna igen så är det klart.






























På vänster vevarm så brukar det finnas en skruv eller ring som man kan justera vevlagerspänningen med sen också. Det kan hända att det glapar lite i början och då är det bara att skruva in den tills glappet försvinnar.

Nu är det bara ut och cykla igen för fulla muggar.

Inga kommentarer: