lördag 16 juni 2018

Då var Vätternrundan avklarad

Ja då har jag kört min första Vätternrundan. Vi var riktigt många som skulle köra tillsamans. Först var det vi i Handelsbanken sen Team NewSafe och CK Ceres. Vi var väll runt 60 pers som skulle hjälpa till med dragjobbet så det lätt ju lovande.
Här har vi oss i Handelsbanken.

Planen för dagen var att vi skulle köra belgisk kedja med 3 motorer så att varje Team körde sin egen kedja.
Vi startade 12:52 så vi hade fått en skön sovmorgon.
Vi hade planerat att varje motor skullle vara uppe och dra i ca 45 minuter och sen gå in i ett led och sjunka ner längst bak och låta nästa team gå upp.
Det fungerade ganska bra men körningen i början var väldigt ryckig innan alla blev samspelta så tyvärr var det många som ramla av ganska tidigt.

Efter en 8-9 mil så började vi få till körningen lite bättre och det blev inte så ryckigt.

Vid runt 12 mil så kom första lagningen och jag bytte 3 flaskor och tog på mig lite gels och energikakor.

Efter runt 15-16 mil så blev vi omkörda av ett stort gäng som verkade dra på ganska fort men när de väll kom om så lugnade det ner sig lite.
Tänkte att vi kunde hänga på så vi blev ännu fler som kunde samarbeta och så blev det.
Vi körde på bra och jag kände mig stark och hade tagit alla förningar som jag skulle och täppt till när det blivit lucka.
Pulsen hade inte varit nämnvärt hög och ansträngningen kändes helt ok. Då vi var så många så blev det så korta förningar så det blev inte så jobbigt att ligga där framme.
Sen kom vi till den sista lagningen efter 22 mil och där hände det som inte fick hända.
Min mage började kännas helt kass. Jag skulle pissa men vågade inte göra det för det kändes som jag skulle skita på mig.

Jag började köra istället men efter bara någon km så kände jag att det här kommer inte gå så jag fick svänga in i skogen och skita.
Tappade såklart hela klungan så jag började jaga så gott jag kunde.
Magen blev bara värre och värre och jag orkade inte ansluta till de grupper som kom ikapp. 
Hängde på en stor grupp ett tag men sen vände hela kroppen ut och in på sig och jag fick stanna och både kaskadspudde och sket.

Nu var kroppen helt urlakad och jag hade runt 4 mil kvar och blodsockret sjönk och började bli riktigt lågt. 
Hade svårt att äta då allt ville ut igen så det var knappt styrfart på slutet.

Rullade tillslut i mål på 8:16 och hade tappat 24 minuter på min grupp som jag utan problem hängde på de första 22 milen. Lite surt.
Något som dock var riktigt skönt var att mitt blodsocker för första gången på ett race i år hade legat bra.

Ja det blev ju ett litet äventyr det här. Får vara ganska nöjd ändå att det kändes så bra tills magen vände ut och in på sig.




Inga kommentarer: