söndag 3 juni 2018

Långdistans till Norrtälje

Idag blev det ett riktigt långt pass för att vara mig. Jag hade i ett svagt ögonblick i vintras tackat ja till att köra Vätternrundan för första gången i mitt liv då mitt förra uppdrag Handelsbanken frågade om jag ville vara med i deras SUB 8 lag. 
Jag har aldrig kört så långt i hela mitt liv förrut. När jag körde elit på landsväg så var vi uppe i 20 mil några gånger men det här är ju 10 mil till så det kan ju bli intressant och se hur det kommer gå.

Tänkte det kan vara bra och få ihop i alla fall något pass över 2 timmar innan dess. Jobbpendlar annars bara och det tar ju bara en timme så lite distans behöver jag nog.

Blev en somorunda till Norrtälje. Var riktigt varmt och typ vindstilla när jag körde ut.
Höll ganska bra fart på runt 34 i snitt till Norrtälje.

Fyllde på lite vatten där och sen fortsatte jag mot Åkersberga. Svängde dock av mot Bergshamra och Riala då vägen ifrån Åkersberga och hem är typ motorvägsled och både farlig och tråkig att köra på.
Nu hade det börjat blåsa ganska mycket och självklart så var det motvind.
Började bli riktigt törstig och lite småhungrig och såklart fanns det ingenting efter Finsta så det blev till att köra hela vägen till Brottby.
Där blev det en kall glass och salta chips och fylla på flaskorna.

Nu hade jag kört 12 mil och det var lite över 4 mil kvar.
Började känna mig riktigt krispig efter 2 mil då det blåste på ganska bra vid Vallentuna. Backarna i Skålhamra som brukar vara korta och inte så superbranta kändes nu grymt jobbiga.
Tur att det bara var 1 mil kvar nu.
Farten hade gott ner ordentligt nu och mina 34km/h som jag hade förut hade gott ner till 31,2.
Kom hem med en redig soppatorsk med ett blodsocker på 3,2.
Hade haft grymt hög puls också. Hade 152 i medel och det är vad jag haft när jag tävlat i år. Kanske för att det här är första helgen som jag har fått ta sovmorgon sen jag vet inte hur långt tillbaka.
Min Garmin Edge 1030 tyckte jag hade kört väldigt hårt. 

Och skulle behöva ta 4 dagar ledigt efter den här rundan.

Ja det blir nog ett lättare pass i morgon.




Inga kommentarer: