söndag 26 april 2020

Inkörning av min Trek Top Fuel 9.9

Idag blev det en långgrunda med MTB Täby och inkörning av min nya Trek Top Fuel 9.9.

Shit vad kul det var att köra heldämpat igen, som jag har längtat.
Vi blev ett ganska stort gäng som skulle testa lite nya vägar runt Upplands Väsby, Kairo, Kallhäll och Järvafältet.

Som vanligt när jag kör med MTB Täby så blev det i stort sett bara en massa fina stigar och en hel drös med stenar och rötter så det var perfekt att sätta Top Fulen på prov.

Har ju kört hardtail hela vinter, våren i stort sett så det blev stor skillnad. 
Det är lite mer slag i den här också med 120mm fram och 115 bak så nu kunde jag bara sitta och trampa på de småstötiga partierna.

Det är även grövre dämpare med 34mm ben och kortare styrstam med ett tjockt styre på 35mm så den kändes mycket stabilare nerför.

Sen var det dropperpost som gjorde cyklingen grymt kul nerför. 
Nu kunde jag släppa på mycket mer när jag inte hade en sadel som jag fastnade i.

Kändes ovant med dropperpost. Det är ju lite teknik att hinna få ner den vid rätt tillfälle och lära sig hur mycket jag behöver dra ner den och när den ska upp igen.
Det är ju 170 mm slag på den så det räcker för de brantaste partierna.

Det är så grymt kul att köra i bröt och stök med den. Den är riktigt följsam och lätt att få runt i tekniska partier.

Den låser fint med reglaget och gungar inte så mycket när båda dämparna är låsta. 
Den blir dock inte helt låst. Det gungar lite vilket kan vara bra om man kör på lite ojämna vägar uppför eller grusvägar men kanske inte lika bra i en spurt när man vill ha allt styvt.

Den är grymt skön i skogen och riktigt rolig att köra utför med. Tror den är riktigt bra att köra med på stökiga XCO tävlingar. 
Den kan dock vara i grövsta laget för lättare långlopp typ Cykelvasan och Mörksuggejakten då de inte är så tekniska och då behövs varken dropperpost eller den längre fjärdingsvägen.

Men när det är mycket stök så briljerar den. Det var verkligen sjukt kul att köra idag.
Ett härligt gäng som alltid med MTB Täby och riktigt fina stigar. 
Det är otroligt att det finns så mycket fina stigar här i Stockholm. 
Jag har cyklat i 27 år och hittar fortfarande nya fina stigar här. Det finns verkligen hur mycket som helst att välja på här om man bara letar lite.


Blev en riktigt lång tur idag. När vi hade kört klart så fortsatte jag till Väsjöbacken med min son då han ville köra in sin nya hoj som jag köpte till honom igår på 
Cykloteket.
Han var så taggad på att få komma ut och köra.

Det var första gången han skulle testa att köra med SPD. Tänkte han skulle köra in dem lite försiktigt så han fick känsla på hur det är att komma i och ur dem.

Efter ca 5 minuter på gräsmattan så sa han
Nu tror jag att jag kan det här kan vi cykla till Väsjöbacken och hoppa lite?

Klart vi kunde det. Jäklar vad han körde på, med tanke på att det var första gången var det riktigt modigt.
Han cykla upp och ner jag vet inte hur många gånger och han hoppade hur mycket som helst.

Det blev en del SPD vurpor men det stoppade inte Oskar. Han bara borsta av sig och fortsatte hoppa.

Jag försökte mig på några hopp också. Riktigt kul att leka runt med Oskar.

Blev en riktigt långt pass på nästan 75 km i stort sett bara på tekniska stigar med en rulltid på 5 timmar och en kvart.

Eva fick också lite teknikträning idag, hon testade sin hybridcykel på det lilla hoppet vid gräsmattan.
Kul och se att hon vågade testa med en sån cykel med barnstol och allt.



Inga kommentarer: