söndag 7 juni 2020

Downhill i Flottsbro

Idag skulle det bli Downhillträning med Täby MTB i Flottsbro. Det har blivit mycket Enduro och Downhillåkning nu när det inte går att tävla.
Jag har ja nästan aldrig åkt riktig downhill eller enduro som det körs nu förtiden. 
På min tid när jag körde sånt så var det med samma cykel som man körde XC med och hade man tur hade man en 63mm framdämparen och kanske sänkt sadel. En del kanske sänkte trycket i däcken ifrån de vanliga 4 baren:-)


Nu är det ju 200 mm slag både fram och bak och typ 2,6” däck och rejäla doningar med mycket flackare vinklar, bredare styren, bättre länkage och skivbromsar.

Jag har gott lite mer åt det hållet med min XC cykel då jag i år köpte en Trek Top Fuel 9.9 med dropperpost.
Långt ifrån en ren downhillhoj men riktigt kompetent och går grymt bra ändå utför så länge det inte är för stora stenar.

Men det behövs ju lite mer skydd också om jag ska våga dra på lite mer utför.
Har hyrt förut när jag kört men det blir dyrt i längden om jag ska börja köra mer och mer.

Det har blivit en hel del utförsåkare senaste tiden så det var lika bra att köpa egna.
Hoppade in på Cykloteket påväg till Flottsbro och införskaffa mig både ben, knä, bröst och ryggskydd

Sen blev det en riktig Downhillhjälm också

Ville ha något som var lätt och bra ventilerat så att jag orkar köra flera timmar och kan röra mig obehindrat så det fick bli Poc:s joint VDP System skydd och Poc Coron Spin hjälm som de hade på lager.
Tur för mig att allt fanns i min storlek nu när vi skulle åka redan idag.

Vi kom till Flottsbro lite sent men vi han köra en hel del ändå.
Det är verkligen löjligt kul att köra utför. Jag börjar få upp tekniken lite att hoppa på de små platåhoppen. 
Det är ju lite svårt att lära om när jag kört långlopp och XC i nästan 30 år och det sitter i ryggmärgen att jag ska dämpa alla hopp. 

Nu ska jag göra tvärtom och hoppa högre för att komma över dubbelhoppen och platåhoppen.
Det går sakta men säkert åt rätt håll och snart ska jag nog lyckas ta de lite större hoppen.

Har fortfarande inte kört några svarta leder men det är andra gången jag kör så det får ta sin tid. Jag kör ju trots allt en XC cykel också så den är ju inte helt gjord för de svarta banorna.

Blev ett par filmer ifrån åken också.






Det är riktigt roliga och flowiga spår i Flottsbro och det finns svårighetsgrader för både nybörjare och riktigt avancerade åkare. 
Det är många bra hopp som är ganska förlåtande också så jag kan öva och utmana mig själv utan att behöva vara rädd att jag skall krascha ihjäl mig.

Kommer bli en hel del turer hit tror jag 

Inga kommentarer: