torsdag 31 mars 2011

Satana perkele vad skönt det var att köra riktig hoj

Tog en första runda med min nya Scott Addict R15. Blev bara kort jobbpendling men det märks stor skillnad på cykel och cykel.
En tung vintermtb ska så klart inte kännas lika rapp och lätt som en tävlingsracer. Kan ibland vara svårt och få ovetande som inte cyklar att förstå men det är stor skillnad.

Jag kan säga så här. Nybohovsbacken hade jag stora problem att komma under 3 minuter på med vinterhojjen. Med Addicten flög jag upp på 2:46 utan att förta mig. Massa grus som var kvar och en del is på morgonen gjorde att jag inte ville lägga mig i backen på första rundan. Sen kom en hel dagisklass och skulle över gatan när jag kom så det var allt annat än optimalt för rekordtid.

Jag satt i stort set perfekt från början på Scotten, hade fått till saddelhöjd och styrstammen var lagom lång från början så det satt fint.
Vet inte om jag kanske ska ta bort någon spacer från styrröret då det var på gränsen till för högt.
Men jag tycker det kändes ganska skönt med den höjden ändå.
Scott Addict R15 styrhöjd
Hade det varit för 10 år sen hade jag tagit bort alla, men jag börjar väl bli gammal och stel nuförtiden....
Sen är det ju en renodlad tävlingsracer så den är ganska låg.

Den kändes verkligen styv som få. Så fort jag börja trampa så kändes det som all kraft gick ner i backen på en gång.
Så mycket av en komfortracer kan jag inte säga att det är. Den vill bara sprätta iväg hela tiden och det känns också när asfalten är lite ojämn.

Det går inte att få allt men den är köpt för att tävlas på så jag vill ha en snabb och styv racer. Hade jag velat ha en komfortracer hade jag köpt en Scott CR1:a av något slag. BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Inga kommentarer: