fredag 15 juli 2016

XCO SM H40 avklarat

Idag var det då dags för XCO SM. Dagen D som alla har tränat till och haft som ett av de stora målen för sesången.
De hade ändrat till 4 varv istället för 5 som det var sagt ifrån början. Tur var väll det då ett varv tog runt 20 minuter att ta sig runt.

Jag fick starta sist då jag inte hade tävlat i några XCO race under året. Inte helt optimalt på den tighta och tekniska banan. 
Starten gick och jag lyckades köra om ett gäng på startloppen. Sen blev det direkt kö in i skogen. Jag tog A-linjerna och lyckades köra om några på första och andra nerför klippan.

Sen vid 3:e A och B spåret så var det en som klotta precis framför mig och jag han inte undan då jag redan hade hoppat ut för droppet så jag körde omkull också.
Efter det så kändes det som det bara gick utför. Hitta inget flyt i åkningen och benen kändes totalstumma. Fightades lite med ett par som var starkare än mig uppför men som jag kom ikapp och om utför och på de tekniska partierna.
Det gick skapligt ända tills jag gled av banan på ett halt partie på slutet av varv 2 och fastnade i diket. De han om och jag orkade inte köra ikapp sen.


Nu började jag få riktigt ont i ryggen också och kunde inte ta i något. Det gick bara långsammare och långsammare och på 3:e varvet så började det ösregna också.
Tappade tyvärr motivationen då jag redan låg långt bak och inte hade några att jaga. 
Jag får vara nöjd med att jag i alla fall tog alla A-linjer på alla varv trots ösregnet som kom. Tror inte det var så många som gjorde det.

Hans Mård i CRT teamet körde bra och kom in på en fin 4:e plats och Mats Allerstrand körde in på en fin 14:e plats i H40. Själv rulla jag in på en blygsam 23:e plats.

Var skapligt lerigt efter monsunregnet som kom så det blev riktigt halt ute i spåret, sista halvan av banan går mycket på skrå och har feldoserad kurvor och många hala partier så det blev mycket att åka på bredställ. Skönt att komma i mål med benen i behåll i alla fall. Fick räcka med några vurpor och ett gäng med skrapsår.





Inga kommentarer: