fredag 14 april 2017

Backdistans igen

Idag var det dags för ett längre pass igen. Den här gången skulle det bli lite backar men inte lika mycket som förra gången då vi skulle köra på platten ända bort till stigningen mot Valldermossa.
 
Var riktigt fina vägar ditt och det var inte så mycket trafik så
det rullade på bra. Blev en och en annan skyltspurt på vägen också så vi skulle få upp värmen i benen till backarna.
 
Sen var det dags för den första klättringen till Valldermossa skylten. Jag trodde vi skulle köra mycket längre först så jag tog det riktigt lugnt i början men det var ju bara 17 minuters cykling upp ditt så det var inte så farligt.
 
Sen bar det av mot Deia där vi skulle stanna och fika. Fick snabbaste tiden för dagen utför där så det var lite kul.
 
Blev en god sallad och lite grilla i solen och snacka skit ett tag innan vi skulle vidare.
 
Vi körde ner till Soller sen var det dags för den långa klättringen upp till Puig Major. De flesta tänkte köra på lite och jag försökte väll trycka på lite jag också. Körde med Fredrik den första halvan ungefär men sen fick jag hammaren igen. Jag är inte riktigt van att köra så långt och sen ta fikapauser. I vanliga fall kör jag i ett sträck och käckar när jag kommer hem.
Nu när vi storfikar så tog jag lite insulin för att få ned blodsockret och det brukar jag aldrig göra i vanliga fall. Nu när jag kör så hårt så blir jag såklart mer insulinkänslig.
Tyckte jag tog väldigt lite insulin men det blev för mycket i alla fall.
Så efter halva backen var jag helt slut. Drog i mig en sportdryckflaska och körde på i ett lugnt tempo upp och var en bra bitt efter.
Men skönt att komma upp till toppen och få dra i sig lite mer käk. Blev en hel godispåse och sen njuta lite av utsikten.
 
Vi körde sen ner mot vägen till Sa Calobra och stannade till och fotade vid den fina gröna sjön som ligger där ovanför. Riktigt vackert.
 
Blev ett till stop nere vid kiosken för att inhandla vatten Cola och glass. Var riktigt hungrig så jag behövde lite sött. 
Efter det så var det dags att köra på utför och hem. Fick bland de snabbaste tiderna för dagen utför på väg hem så på den punkten har det gott bra i alla fall. Vi fick ihop lite över 15 mil idag och rulltiden blev ca 5,5 timmar så det var ett ganska mastigt pass.

Inga kommentarer: