lördag 24 augusti 2019

VM i Mont Saint-Anne

Idag var det då dags för start i VM här i Mont Sainte-Anne. 
Snaka om bra organisation runt allt här. Allt är så proffsigt och bra gjort. Det var flaggvakter överallt på både träning och tävling. 
Det var foodtruks och massor av teamtält och sponsortält på ett område stort som 2 fotbollsplan.

Att man sen blev upproppad med namn när man skulle längst fram till startlinjen med applåder till det kändes riktigt stort.

Jag fick stå ganska långt fram i 3:e startled så det kändes skönt också.
Vi skulle köra en startlopp på 1 km och sen 6 varv på en 4,6 km bana.

Jag kom iväg ganska bra i starten och låg hyfsat bra med i startloopen.
Sen drog vi ut på första varvet. Jag hamna med en ganska bra grupp som jag kunde hänga med uppför.
Första långa uppförsbacken är faktiskt riktigt rolig då den går i branta snabba kurvor upp hela tiden så man hinner inte tänka på hur trött man är.
Som vanligt så var jag starkare utför än de runt omkring mig så när vi kom till den långa nedförsbacken så kunde jag bara slappna av och rulla med.

Jag försökte att köra i mitt tempo för att inte spränga mig själv då det är många backar och ganska branta på sina ställen också. 
Jag är glad att jag byte till 32 klinga där fram innan vi åkte till Kanada för någon större behövdes absolut inte här. När det väll gick nerför så han man inte trampa så mycket då det gick ganska brant med en massa kurvor.

De sista varven låg jag och tampades med Pascal Harvey ifrån Kanada. Han var starkare på de långa uppförsbackarna men jag var starkare på de korta och de tekniska partierna.
Vi åkte om varandra om vart annat så det blev ett litet race i racet.
På 4.e varvet lyckades jag dock komma upp före honom i den långa uppförsbacken och kunde sen dra ifrån utför.
Ut på 5:e varvet började krafterna tryta lite och efter halva varvet blev jag tyvärr varvad. Målet var att komma Top 30 och inte bli varvad så det var lite surt att jag skulle bli det på slutet. 
Men shit vad snabb Jens Gorm Hansen ifrån Danmark var. Han hade överlägset snabbast tid av alla klasser som körde på Veteran VM så jag ska inte gråtta blod över det.

Jag kom in som 34 tillslut och får vara nöjd ändå. Jag gjorde inga stora missar och körde på så gott jag kunde så jag kunde inte göra mer än vad jag gjorde idag.
Fullständiga resultat finns här.
Det känns i alla fall som formen sakta men säkert blir lite bättre hela tiden och min diabetes har stabiliserat sig i blodsocker ganska bra nu efter att jag har kört med sprutor ett tag nu.

Hade dock lite högt blodsocker innan start. Det drog iväg ifrån stabila 6,9 40 minuter innan start till 12,3 så det var mindre bra men inte superhögt ändå.

Vi han titta lite på när Gunnar Töjren körde också.


Han körde starkt och stabilt och slutade tillslut på en fin 7:e plats.


Tommy Olsson körde riktigt bra också. Han ledde med 24 sekunder före min gamla idol Tinker och får sen dubbelpunktering men lyckas köra upp sig och slutar tillslut på en grymt bra 2:a plats efter att ha bytt hjul. Snaka om att vara stark när man kommer på pallplats efter så mycket strul.

Det var grymt kul att köra idag och banan har varit riktigt bra med bra omkörningsmöjligheter och roliga tekniska partier.
Nu förstår man varför alla hyllat den här banan och den grymma organisationen runt omkring.
Inte konstigt att den varit med varje år i wärldscupscirkusen ända sen tidigt 90 tal.

Ett stort tack till mitt kära langarteam här också.


Nu blir det slappa lite mer kommande vecka som vi är här och återhämta sig.
Vi ska hinna med att heja på eliten som kör här sen också.



Inga kommentarer: