lördag 1 maj 2021

Heldag i sadeln

Idag blev det en heldag i sadeln. Först möte jag upp MTB Täby gänget ute vid Stallet.
Vi började med att dra ut på Järvafältet och körde runt på riktigt fina stigar. Det var snustorrt och riktigt fint ute och flowiga grymma stigar.


Sen körde vi bort mot Stäcket och upp vid Go Kart banan och fortsatte på riktigt roliga och snabba stigar.


Nu var det dags att dra till Bruket och testa på den nya pumptracken. 

Den var ganska intensiv med små pumpar och väldigt kompakt byggd.
Jag har lite teknik så det var inga problem att pumpa sig igenom den utan att trampa.
Dock så suger min teknik när det gäller att wheela och dubbelhoppen på den. När pucklarna är så tighta så måste man ha riktigt bra timing så att man inte slår i nästa puckel eller överskjuter.
Något jag helt klart behöver öva på.
Det blev några varv där innan det var dags att dra sig hemåt.

Kom hem efter nästan 4 timmars körning och då var det bara att slänga i sig lite lunch och sätta på sig skydden för nu var det dags att dra till Väsjöbacken med Oskar och köra lite downhill.

Oskar är på G nu. Han testade på skogsbitten nere vid huset nu också som han inte riktigt vågat förut.
Det enda som han stoppade för var den här branten resten körde han utan problem.

Men han gav inte upp utan hittade ett eget spårvall och körde hela sträckan utan att sätta ner foten.

Blev en del hoppträning också. Det är mitt stora mål i år att lära mig hoppa ordentligt. Jag vet ju i teorin hur jag skall göra men min gamla reptilhjärna har ju svårt och släppa att jag i vanliga fall ska svälja alla gupp och tar upp hoppen med benen istället för att skjuta ifrån.
Men det känns som det börjar gå åt rätt håll i alla fall.

Oskar hängde på ett varv på den svarta banan på baksidan också. Riktigt grymt att han vågade testa. Den var ju lite för brant så han kom inte ner för de brantaste partierna men riktigt imponerande att han vågade testa.

Blev en grymt fin dag i sadeln med 5,5 timmes trampande och jag var ute totalt i 8 timmar idag.






Inga kommentarer: