fredag 23 juni 2023

Dags att sälja lite aktier

Jag har kört på som vanligt med mitt månadssparande i aktier. 
Förra året var det riktigt rött och runt en halv miljon försvann. Jag sålde dock inga aktier utan fortsatte köpa i nästan större tack då det var så billigt.

Dock så har jag gjort det vanliga misstaget att inte sälja när det börjar gå dåligt och jag inte tror på aktien längre.
Tänkte som man inte ska göra att så länge jag inte sålt så har jag inte förlorat något. 
Men går de bara neråt och bolagen gör en massa fel och jag inte längre tror på var de gör så spelar det ingen roll.
Då är det bättre att sälja av tidigt och förlora lite och sätta in i andra aktier som man fortfarande tror på och få det att växa igen.

Nu väntade jag alldeles för länge men som tur var hade jag inte så mycket i dom då jag inte fortsatt att investera i dem. 
Det var bara 30000:- som försvann så det kan jag leva med. Bättre sent än aldrig.
Måste lära mig att släppa tidigare om det börjar gå dåligt eller jag inte ser någon framtid i bolaget längre.

De som jag sålde var först Nio och Xpeng. Jag köpte dem lite försent när de kom för jag tyckte Tesla var alldeles för övervärderat då. 
Ville dock komma in i EV marknaden då det var påväg upp.

Xpeng gick också bra i början men sen har det bara gått nerför då de har haft problem att få fram komponenter och satsat på fel grejer precis som Nio.


Sen var jag inne i fastighetsbranschen med Fabage som jag dock sålde medan jag låg på plus.
Tänkte jag skulle bytts mot en som gick bättre och följde tyvärr strömmen och hoppa in i SBB alldeles för sent. Kom in typ på toppen och sen har skandalerna efterlöst varandra och det har gått spikrakt neråt.


Men idag tog jag mig i kragen och sålde iväg skiten, alldeles för sent men nu får de växa i något bättre i alla fall än bara gå neråt.

Inga kommentarer: