torsdag 15 juli 2010

Ytterligare ett SM åt helvete

Det ville sig inte i år heller på XC SM. Det verkar ligga en förbannelse över mig och XC-SM.
Kan inte komma på ett enda år där det har gått bra för mig. I stort sett hela tiden har benen känts som stockar och jag har inte kunnat ta i.

Har jag haft bra ben så har cykeln gått sönder i stället. Försökte mig på en ny taktik i år och tog det ganska lugnt efter Mörksuggejakten för att sen väcka benen med SM-tempot dagen innan. Men det gick inte heller. Det var grymt varmt idag och det brukar gynna mig i vanliga fall men idag kändes det som jag hade hammaren redan innan jag starta.

Trodde först det var mitt blodsocker som spöka för jag kände mig riktigt låg. Tog blodprov men det var helt normalt, var tvungen att ta en gång till för att vara säker men det var fortfarande normalt. Starten gick och alla ville längst fram då det var en tight banan.

För en gångs skull tog jag det lite lugnt och tänkte köra safe och la mig på runt 6-7 rulle.
Det gick i runt 1 varv sen tvärrdog jag. Tyckte inte jag förtog mig eller gick på rött men benen ville bara inte gå runt. Allt bara kändes jättetungt. Hade en puls på runt låga 160 men jag kunde fan inte pressa mig mer. Jag hade inget driv alls och kom knappt ur kurvorna. När det går bra för mig och jag är i form så kan jag trampa hela tiden och har rätt växel i så det blir samma tryck på pedalerna hela tiden.


Nu blev det typ trampa till kurvan och sen rulla igenom lite slött för att sedan försöka få lite fart igen på en alldeles för lätt växel.
Vet inte varför jag får det här på SM hela tiden. Jag var inte ens andfådd, i vanliga fall så flåsar jag som en gris men nu kunde jag prata med dom jag körde med utan problem men det fanns ändå ingen kraft ner i benen.

Känns djävligt surt när det inte går att ta i. Inte ens när H40 kom ikapp så förmådde jag mig att följa med. I vanliga fall så brukar jag tända till och ta hjul men nu var jag bara helt död och orka ingenting. Blev en trött 12:e plats. Inget som jag är nöjd med på långa vägar. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att kunna köra bra på SM.
Här är resultaten för MTB SM i Rättvik för gubbarna och tanterna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det vara nerverna som spökar?

Gunnar Töjren sa...

Du har nog klart vunnit klassen för de h-30 cyklister som tävlat mest och längst under några år nu Perra. Skämtosido!!! Trist att inte få till det när man som mest vill det. Men du kanske skulle tävla lite mindre, skulle du halvera tävlandet skulle du ändå köra race varananhelg och då var mer hungrig och benen mer pigga. Kanske skulle hjälpa men inte helt säkert!!! Du har ju kapacitenten och farten gäller!!!

Per Kumlin sa...

Ja det känns som det är nerverna som spökar av någon anledning. För jag har kunnat köra skapligt både förre och efter SM tävlingarna förrut.

Tack Gunnar. Ja jag kanske ska testa att ta det lite lugnare innan SM. Men det är konstigt att det är just SM som går skit när jag kan köra skapligt bra både förre och efter.