lördag 31 augusti 2013

2:a plats på Bockstensturen

Idag var det dags för Bockstensturen som var sista deltävlingen i Långloppscupen.
Var taggad som fan då det har gott ganska bra här förut med bl.a. en vinst så siktet var inställt på pallen.

Vi samlades med teamet för genomgång av lagning och teknisk zone på morgonen.














Sen drog vi ut på lite uppvärmning.















Det var runt 1500 som skulle starta idag så det var ett massivt startfält.














Kom iväg bra i starten och låg långt fram hela tiden. Det är ungefär 2 mil till den första backen så ditt lyckades jag hålla mig topp 10 totalt.
Det gick lite lugnare än vanligt så jag behövde inte gå på rött för att hänga med.

När väll backen kom så lyckades jag nästan hänga med tättgruppen hela vägen upp tänkte att jag försöker att köra ikapp utför igen och kom i stort set ikapp men jag hade glömt att det kom en backe till direkt efter så där var det kört för mig.

Tappade ganska ordentligt och fick ligga själv och köra ett tag. Kom dock med en liten grupp tillslut och vi körde på ganska bra. Efter ca 3,5 mil såg jag en liten grupp långt framför som jag hoppades på att kunna komma ikapp.
Vid en snabb utför så gick jag ifrån min grupp och försökte köra ikapp och kom tyvärr ikapp en kraschad Tommy Hammarström så jag stanna och hjälpte honom upp. Ville inte vara taskig och bara hoppa över honom utan att se att det stod bra till med honom.

Hamnade tillslut i en stor grupp med en massa H30 och H40 åkare och jag ville verkligen hålla alla H30 åkare bakom mig.
Försökte dra så lite så möjligt till en början för att spara lite krafter. Märkte dock att de började bli trötta i gruppen så jag började att försöka öka tempot lite. En efter en så släppte de som tur var och tillslut var det bara Adam Gustavsson och Rolf Svensson kvar.

Vi körde på bra och fick större lucka till de där bakom och började nu komma ikapp ett helt gäng med H40 åkare efter ca 7 mil.

När det var ca en mil kvar så kom vi ikapp en trött Joakim Bergs som ligger 4:a i Långloppscupen i H30 så nu visste jag att det var medaljplats inom räckhåll.
På slutet så gick Anders Stenberg upp och drog med Anders Höjer tror jag det var så då var det bara att hänga på.

När vi kom till fästningen så gjorde jag ett ryck och gick om då jag visste att det var svårt att gå om därefter. Tog i allt jag kunde och lyckades hålla resten av klungan bakom mig.
Det gjorde att jag kom in på en andraplats i min klass och 16:e plats totalt så det är jag grymt nöjd med.

Var riktigt lerigt idag, det kom en hel del regn under tävlingen så jag blev lite skitig.














Pallen idag satt riktigt skönt. Kul att kunna avsluta bra.














Det bjöds på tårta efter tävlingen i CRT tältet och den satt riktigt fint.













Får tacka all som hjälpte till med lagningen och framförallt Anna och Sören som rådar med allt under tävlingen för att vi åkare ska ha det bra. Ett stort tack till er för utan er hjälp skulle vi inte kunna köra så bra.

Nu ska det bli grillning och avslutningsfest, det ser jag fram emot.
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: