lördag 23 september 2017

Västgötaloppet blev en lerfest

Idag var det då dags för Västgötaloppet den sista deltävlingen i Långloppscupen. Det skulle bli en riktig lerfest då det regnat hela veckan. Den är ganska lång med sina 80 km och riktigt tuff med 1100 höjdmeter och ganska mycket stig.
Starten var inte förän 11:30 så vi fick en härlig sovmorgon.
Vi satte upp tält och flaggor och förberede oss för den stora lerfesten som skulle komma.

Jag fick starta i förstaled så det var skönt. Man slipper stressa till startfållan då de flesta i led ett kommer ganska sent.

Det var ingen masterstart idag så starten blev väldigt snabb. Då det var en hel del uppför så tappade jag som vanligt. Det var riktigt tungcyklat i leran och grymt halt på sina ställen. Som vanligt tappa jag uppför men jag fick ganska stor lucka utför blev ganska mycket jojokörning för min del och efter lite över 2 mil så var jag helt själv.
Fick slite en hel del då det var stor lucka både fram och bak.
Kom ikapp några enstaka som tappat på den större klungan som jag hade en bit framför mig. Blev ett kort samarbete där men sen blev jag ensam igen.
Då det var så grymt lerigt och halt så blev det ganska snabbt stora tidsdifferanser. Sista 4 km fick jag draghjälp ifrån Joakim Eriksson och han låg på ganska bra på slutet. Jag viste inte riktigt hur sista km såg ut så jag tog det lite lugnt på hans hjul. Blev en fin spurt på slutet som jag lyckades ta hem.

Det här var helt klart det tuffaste loppet på hela året då det både var långt, tungtrampat och många höjdmeter.
Jag var ju riktigt snygg när jag kom i mål.

Blev en 10:e plats för mig tillslut men shit vilka tidsdifferanser det blev. Det var över 1 minut mellan varje åkare.

I elit så var det team Serneke som tog alla pallplatser som vanligt. Det är ingen som kunnat rå på dem i år.

Jag får tacka för den utomordentliga lagningen jag fått idag också av Eriks mor. Utan den hade jag inte orkat runt.

Inga kommentarer: