söndag 29 september 2019

Hagströmska CX Swe Cup i lera delux

Idag var det dags för Hagströmska CX Swe Cup. Det hade regnat en del under natten men börjar torka upp lite på morgonen. Med andra ord riktig kletlera som fastnar över allt. 
Jag han köra 1,5 varv på uppvärmningen innan banan stängdes.
Det var som natt och dag med greppet nu när jag fått på lerdäcken. Riktigt skönt.
Starten gick 11:10 och det hade blivit ganska varmt så nu skulle det bli riktigt klurigt i leran.

Kom inte iväg så bra idag i starten idag då jag inte kom i pedalen ordentligt.
Försökte köra upp mig så gott jag kunde men krafterna fanns inte riktigt där.
Efter ca 2 varv så la bakväxeln av. Det hade byggts upp så mycket lera så den inte orka röra sig. 
Jag försökte att växla både upp och ner men det hände inte så mycket. Hoppade med bakhjulet och då kunde den växla ner ibland. Blev mycket körande på lättaste växeln.
Jag var ju inte ensam om det här utan de flesta hade problem i klisterleran. Det byggde upp överallt.
Foto Eva Andersson.

Försökte trampa på men det blev bara svårare och svårare. Så fort jag klicka ur pedalerna så kom jag inte i efteråt. Jag är tyvärr lite av en humörscyklist så när det inte rullar på som jag vill så tappa jag motivationen och orkar inte trampa ordentligt.
På sista varvet så började jag komma ikapp ett par och då fick jag tillbaka motivationen och började gasa ordentligt.


Kom tyvärr inte ikapp då det var en för stor lucka ifrån början men det kändes skönt att det släppte lite.
Jag måste öva lite mer på lera och att kunna tagga till även fast det går tungt.
På Kompiscrossen och CX träningarna där det har känts bra har jag också haft mycket bättre flyt i cyklingen och där har jag haft driv hela tiden både uppför, nerför, i kurvor och på rakor med ett jämnare men hårdare tempo.
Här blir det istället som att trampa fyrkantigt och väldigt ryckigt när jag inte får i växlarna som jag vill eller inte kommer i pedalerna.
Det finns helt klart att öva på där för mig. 

Såhär lerig och fin var jag efter racet.


När jag kört klart så var det dags för småttingarna att köra.
Både Oskar och Emilia körde idag och Alvin. Det hade börjat spöregna när de skulle köra också så de skulle få 2 härliga varv i leran. 
Men det klara de galant.


Får tacka Jocke och Jessica för grymt fint uppehälle här i Falun. Riktigt kul att Oskar och Emilia har haft några och leka med här. De har kommit riktigt bra överens med Alvin och Leia och har lekt runt riktigt fint.
Alltid kul och träffas.

Inga kommentarer: