lördag 2 november 2019

Uppsalacrossen så grymt kul

Idag var det dags för Uppsalacrossen som går vid Sunnerstugan. Den har jag kört några gånger förut och tyck varit riktigt bra. Nu hade de byggt om banan och tagit bort den beryktade kanelbullen och fått till en riktigt rolig bitt med en massa 180 graders kurvor.
Jag kom ditt lite sent och han tyvärr inte testa banan men det verkade inte vara några riktigt svåra partier som måste köras. Det var några sandhinder och ett gäng skarpa kurvor som kunde varit bra att testa men inget som var någon större fara.

När jag skulle värma upp så märkte jag att det lätt konstigt ifrån bromsen.
Tog loss framhjulet och märkte att det gott in ända till metallen. Shit jag hade inte tagit med mig några extra för jag hade bara kört ett pass med dem då jag byte både fram och bak förra veckan.
Men slasket på Sköndalsbanan lyckades tydligen äta upp ett par helt nya bromsklossar.

Jag lyckades som tur var få tag på ett par nya av Ulf Pettersson som hade några i reserv. Grymt nu kunde jag köra.


Starten gick och vi var många som skulle köra idag. Det var runt 50 pers så det blev trångt i första kurvan efter startbacken. 
Det var ganska halt på sina ställen så det var många som halkade av banan i början, speciellt efter nedförsbacken där man fick ganska bra fart och sen kom en skarp 180.
Jag kom iväg ganska bra men fastna i köerna vid några av de branta 180 graders kurvorna.
Kom sen iväg med Stefan Johansson ifrån Valhall. Vi hade en riktig fight genom hela tävlingen. Vi var väldigt jämnstarka idag men Stefan var starkare på några ställen och jag lyckades bättre på några andra så det blev att vi växelkörde hela tiden. Riktigt kul när det är sån hård fight om att hålla sin placering.

På sista varvet blev det riktigt hårt då det började komma ikapp några bakifrån och ingen av oss ville släppa förbi någon. 
Stefan hade fått en liten lucka men jag kom faktiskt ikapp i springbacken då jag cykla mycket längre och behövde bara springa några få steg. 

Sen gick det undan ordentligt. Jag viste att jag oftast varit snabbare uppför den sista backen innan mål då den är lite teknisk och en riktigt brant brytbacke men som tur var inte var så lång. 
Jag hoppades att jag skulle orka hänga på till den och sen göra ett sista ryck där. 
Det gick och jag lyckades precis komma om. Det var nära att jag inte lyckades för Stefan upptäckte nog min plan och gasade lite till där så jag lyckades precis pressa mig förbi i kurvan nerför.
Sen var det bara hålla det sista kurvan ut mot målrakan.
Jag lyckades ta den. Så grymt kul med en sån tight fight hela racet. Riktigt roligt när det bjuds upp till dans såhär. Vi var så jämna idag så det var bara tur att jag hade det till min fördel på slutet idag. 
Vet inte vilken placering det blev men fullständiga resultat kommer upp här sen ifrån Usdalacrossen.
Sen var det bara att packa ihop och åka iväg till svärföräldrarna.

Ny tävling i morgon vid Strängnäs då det är Vikingacrossen. Den har jag aldrig kört förut så det ska bli spännande.



Inga kommentarer: