söndag 28 augusti 2016

Hacksta XC

Idag var det Hacksta XC i Åkersberga. En riktigt rolig bana med mycket upp och ner och flowiga tekniska partier.
Vi i H40 skulle köra 4 varv på den 4,4 km långa banan och vi startade tillsammans med herr och dameliten, juniorerna H30, H50 och sport och motions klassen så det var en härlig skara menniskor som skulle ut på banan samtidigt.

Jag fick till en ganska bra start och och lyckades hålla mig ganska långt fram.






































På första varvet så såg jag tätten i min klass ganska nära och försökte att hålla jämn fart så gott jag kunde.






































Tappade dock lite på andra och tredje varvet i uppförsbackarna. Hade fått sällskap av David Risberg och Claes Engström som hetsade mig. Vi hade verkligen olika åkstyrkor. David var bättre på de kurviga partierna nerför medan jag var bättre på att få med mig farten innan backarna och på en del tekniska partier. Claes var bättre där det gick uppför.






































På slutet av tredje varvet hade jag lyckats få en liten lucka men kom sen ikapp varvade åkare som jag inte kom om. både Claes och David hade då kommit ikapp. Ut på sista varvet så stötte Claes iväg vid en uppförsbacke och varken jag eller David orkade gå med.

Jag försökte hålla ett jämt och fint tempo och hoppades på att vi skulle orka köra ikapp på de tekniska partierna men Claes hade fått en lite för stor lucka.
Jag drog väll nästan hela varvet med David på hjul sen och ut p målrakan så blev det spurt.






































Trodde David var lite längre bak men han kom starkt på slutet och kom om med en dm på sista metern. Kul med en spurt.






































Det är alltid kul att spurta även om det inte är om förstaplatsen. Vi körde inte ens i samma klass men vad gör det. Roligare att ge publiken en liten fight att se på än att bara rulla i mål för att få sin placering.






































Blev en 4:e plats för mig idag. Resultat ifrån Hacksta XC kommer upp här sen
Får tacka för ett fint arrangemang och en riktigt rolig bana. Alltid kul när det är såhär roliga banon på hemmaplan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett bra race.

Claes E.

Per Kumlin sa...

Tack själv, kul och få fightas lite