lördag 20 april 2024

Hopp och lek i Ursvik med Tomas

Idag blev det hopp och lek med Tomas vid Ursvik och på den nya mountainbike banan där.


Jag har haft som mål att jag vill lära mig hoppa bättre med cykeln då jag är notoriskt dålig på det. 
Efter nästan 30 år med långlopp, landsväg och lite XCO så har jag aldrig riktigt behövt lyfta hjulen ifrån marken.
Nu när jag börjar testa på Enduro lite så blir det ganska mycket mer sånt.

Jag har kört en del bikeparks det sista året men där har hoppen oftast varit ganska stora. Inte det bästa att börja med när jag är ny på just det området.

Jag tror det är bättre att försöka få upp tekniken ordentligt så jag inte behöver ladda så hårt för att komma över.

Det har dock varit svårt att hopp med lagom höjd och längd där jag kan starta och lära mig ordentligt och få upp tekniken ordentligt.

Hoppen på banan i Ursvik var väldigt små och korta så det var inget problem att komma över det första.

Det som var svårt här var att det var många små dubblar efter varandra.
Här märks det att tekniken inte riktigt sitter för jag hinner inte få med och upp farten till nästa hopp.
Benen är som en räcka också då jag försöker svälja hoppet istället för att trycka ifrån med rakare ben.
Det gör att jag inte får tillräckligt med höjd och kommer inte över hela hoppet.

Det finns lite att öva på med andra ord och det är riktigt kul. 
Megamon fick än del airtime idag. Det här kommer den få mer av för nu vill jag komma igång med hoppandet ordentligt.



Inga kommentarer: