söndag 13 september 2009

Vurp SM i Falun på XC-Cup finalen

Idag blev det mördarbana delux för mig som inte är så stark i backarna. Det var samma bana som XC-SM i sommras med 3 brutala stigningar per varv. Vi gubbar skulle avverka 4-varv på den 5,5km långa banan. Ganska kort men höjdskillnaden tog ut sin rätt.
Startskottet small för oss kl 13:00 och jag försökte ta det lite lugnt i början så jag skulle orka med backarna.
Körde upp mig till 4:e plats på 1:a varvet och låg bakom Johan Axelsson. Han var stark i backarna så där fick jag slita ganska mycket men på platten och utför gick det ganska lugnt. Vi började komma ikapp Ola Hällström på andra varvet och jag kör förbi Johan och försöker ladda utför men det gick inte så bra då jag fick bakhjuls släpp och sladda in i ett träd. Johan och Ola drar iväg och får ett ganska bra försprång innan jag kommer igång igen.
Jag jagar och jagar och känner att jag kör jämt uppför och tar in lite i skogen. På slutet av tredje varvet är det inte långt kvar så jag tokladdar i sista nedförslöppan och det går käpprätt åt helvete. Kommer in med alldeles för hög fart på det sista stora platåhoppet i botten av backen och hinner inte dämpa hoppet utan får styret i magen varpå bakhjulet flyger upp och framför mig och jag gör en saltomotar och landar på platten 10 meter nedanför med rygg och armbåge. Inte allt för skönt kan jag bara meddela och där rök min pallplacering all världens väg. Klara mig oförskämt bra ändå med tanke på flygturen så jag sätter mig på cykeln och trampar iväg igen ordentligt akterseglad.
Kör ikapp några styckna och figthas lite med Teamkompisen Johan Östblom på sista varvet. Kör ifrån utför igen och lyckas ta mig i mål på en 4:plats. Ganska nöjd trots allt. Gunnar Töjrén gick och vann ganska överlägset men 2:an Ola och 3:an Johan var inte allt för långt ifrån ändå.
Resultat för Kalas Cup Finalen i Falun kommer upp här sen.
Så här fin är man efter en flugtur i Falun, armen skapligt uppskrapad,
Halva arslet uppskrapat,
Och sen halva ryggtavlan hade fått sig ett par ordentliga repor men det var bara ytligt som tur var
Sen var det dags att dra hem. Micke S skulle hämta upp en del grejer hemma hos Darvell. Ja vi fick packa in oss som sillar i bilen. 3 cyklar 2 par extrahjul och 2 stora väskor och 3 små + Mickes Hylla. Mycket mer fick nog inte plats i bilen om vi inte skulle börja ha saker släpandes på taket och på sidorna men vi fick in allt som tur var.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att snuten inte stoppade er=)

Johan Axelsson sa...

Det var en jävla flygtur du gjorde! Jesper gjorde samma sak men han slog sig inte lika illa som du! ta det lungt ett tag nu/Johan

Per Kumlin sa...

Ha ha vi körde lugnt så blåbärspatrullen slapp vi..;o)

Johan: jag hade ganska stor tur ändå som kom undan utan att bryta något..;o) Ja snart är det dags att gå i ide ett tag