söndag 2 oktober 2016

Kompiscrossen vid Stora Skuggan

Idag var det dags för lite hårdträning. Nu när det är crossesång så tänkte jag att jag skulle testa en av de lokala deltävlingarna i Kompiscrossen.
Blev ett stort gäng på runt 30-40 pers som skulle ut och köra på en ganska krävande bana.





























Vi tog ett par varv på banan för att lära oss hitta runt för det var en hel del kurvor och fram och tillbaka så det gälde att veta var man skulle svänga.
Runt kl 10:00 gick starten och jag lyckades ställa mig långt fram som vanligt.





























Tyvärr så misslyckades jag  totalt med starten. Fick inte i pedalen och halka ur så jag satte mig tungt på sadeln så den vek ner sig. Kände att det skulle gå och köra men det var inte så bekvämt så jag sket i att skruva loss den och sätta tillbaka sadeln.

Hamna ganska långt bak så det var bara att börja jaga. Körde upp mig en del till en 10 plats ungefär men sen blev det svårt att avancera mer. Hamnade i en grupp med Peter, Birjer Ivan och några till.

Det gick på i ett bra tempomen jag kände att jag kom ikapp lite för lätt i kurvorna och försökte avancera på de sista varven. Ivan tänkte likadant verkade det som och började trycka sig förbi på alla möjliga ställen. Vi körde mycket axel mot axel och den blev en del gråzons körning. Jag förlorade den här striden denna gång då jag försökte gå om på utsidan men hamna i diket istället på sista varvet.
Kul att fightas och jag tror det är bra teknikträning att kunna köra fort när det är trångt och lära sig välja olika alternativ spår.
Orkade inte riktigt köra ikapp ifter det utan rullade in på en 13:e plats tror jag det blev i totalen för dagen.





























Efter racet så blev det ett test av Stockholms SWE CX cups bana som skall gå här den 22 oktober.
Den tävlingen kommer även vara ett UCI race så det kommer bli lite extra kul om det kommer hit en del utländska åkare också.



Det kändes som den banan var kortare än CX SM banan som var förut men lite mer uppförsknixar och kanske till och med lite mer kurvor också. Tror den blir bra i alla fall.

Inga kommentarer: