onsdag 2 maj 2018

Fiskartorpet GP

Idag blev det GP vid Fiskartorpet. Det var en kort bana på 1,8 km som skulle köras i 40 minuter plus 1 varv.
Vi var runt 40-50 pers som körde i min klass och banan var ganska knixig med en hel del kurvor men inte så många höjdmeter.
Jag lyckades komma ganska långt fram i starten så det var skönt.

När starten gick med master motorcykel första halva varvet låg ganska bra till där framme hängde på när den släppte också men sen gled jag ner i fältet och det var inte bra.
Blev värsta gummisnoddseffekten som vanligt.
Tänkte jag skulle ta det lite lugnt i kurvorna och släppa lite i ingången för att få med mig fart i utgången men då kom det såklart alltid någon och skulle tränga sig in och de fick såklart tokbromsa för att inte köra in i de framför vilket medförde att det blev värdens igångdrag för att få upp farten igen.
Jag tänkte även efter varvning där det gick att köra vänster eller höger om en stolpe att jag skulle ta högersvängen då den blev rakare och snabbare. Dock så hade den en stenkant vid sig och det var alltid någon som inte viste om de skulle köra höger eller vänster om den stolpen. Många tog höger precis som jag men tyvärr var det också många som panikbromsa för den lilla kanten som kom där vilket gjorde att vi helt tappa moment och blev omkörda istället för att köra om.
Det är inte lätt att köra GP. Det krävs mycket teknik och mycket styrka för att palla med alla igångdragen och den höga farten.
Riktigt bra och kul träning. Jag lyckades köra med huvudklungan men hade inga krafter till att göra någon spurt på slutet.


Stannade kvar för att titta lite på A-klassen som körde direkt efter.
Stefan Ljungberg ifrån CRT Teamet körde riktigt bra och höll sig långt framme hela tiden.

Tror han kom 5:a totalt sen i slutspurten. Torbjörn och Björn körde starkt och kom med i huvudklungan också.

Det var nog sista landsvägsracet för i år. Jag kör ju med en Trek Emonda SLR 8 med skivor och det får man ju inte göra.
Vet inte när SCF/UCI ska släppa sargen och komma med i matchen men de gamla stofilerna lever fortfarande kvar på 70 talet och det går ju inte att lära en gamal hund att sitta.

Jag tävlar uteslutande på MTB och Cross och har landsväg som lite komplimentsträning.
På MTB har vi kört med skivor sen 90 talet utan problem och där går det minst lika fort i klungorna som på landsväg och det är dessutom på halare grusvägar. Fungerar det där så fungerar det såklart på landsväg också.
Det har varit en hel del snack om att skivorna är vassa och kan skada en vid vurpor. 
Det roliga är att de som trot att de skärt upp sig på skivan har gjort det på storklingan eller fått någon annan skada. 
Då kanske man ska förbjuda klingor och börja köra med kardandrift istället.

Sen är det ett annat stort hyckleri och dubbelmoral ifrån SCF. Det ska ju inte kosta någonting att cykla så då ska kolfiberhjul och ram förbjudas i ungdomsklasserna så det inte blir för dyrt.
Men de stackarna som kör både cross och landsväg ska minsann bli tvugna att köpa 2 cyklar, det rimmar ganska illa.
Hur tänkte de där?

Jag håller mig till cross och MTB tills stofilerna fått tummen ur arslet och fortsätter att träna på min fina Trek.
Jag har ingen lust att slänga massa extrapengar på en till racer och en massa nya hjul.


Inga kommentarer: