söndag 20 maj 2018

Pearl Izumi MTB

Idag var det dags för Pearl Izumi MTB. Vädret var på top och banan var snustor och fin. Starten var tidig vid kl 09:00 redan så det var upp med tuppen kl 05:45 för att hinna ditt och hämta nummerlappar och få upp tälten.

Blev en kortare uppvärmning i det fina vädret och Erik visade hur man kör på bakhjulet.

Sen var det dags för start. Jag fick stå i första startled så det var skönt och slippa trängas allt för långt bak då det är väldigt tight vid första uppförsbacken.

Sen bar det iväg i ett rasande tempo. Lyckades komma med ganska bra i backen men jag var lite för långt bak för att jag skulle kunna köra med fri fart nerför.
Tappade en del när vi kom ut på ängarna då jag gjorde bort mig lite på de tekniska partierna och lyckades inte komma ikapp igen.
Var riktigt segstartad och tappade mycket första varvet. Hade svårt att hänga med uppför som vanligt och sen kom jag inte om nerför. På rakorna var det ganska mycket motvind så där var det lönlöst att försöka gå ifrån. Jag gjorde några försök men blev inhämtad väldigt fort.

Ut på andra varvet så började det kännas lite bättre. Hade blivit ikappkörd av damtrion med Åsa, Hanna och Emmy. Blev lite svårt med körningen där för jag ville inte störa dem för mycket men samtidigt så ville jag inte tappa för mycket heller.
De var lika starka eller starkare än mig uppför men på de tekniska partierna fick jag hålla igen lite. Orkade inte riktigt ta mig om på grusvägarna heller så jag försökte ligga bakom så gott det gick. Men ibland gick jag upp och drog eller körde på lite men blev oftast inhämtad igen.

När det var runt 6-7 km kvar så fick jag en liten lucka på ett tekniskt parti och jag tänkte det var lika bra att köra och se om några gick med.
Drygade ut lite och då var det lika bra att fortsätta så det inte blir några problem vid målspurten. Vill ju inte komma emellan damerna så de får problem vid målgång.

Blev dock en spurt med Kay som hade kommit ikapp mig sista km. Lätt han dra sista 100 metrarna då jag var lite trött men lyckades ta mig om i målbacken sen så det var skönt.

Sladda in på en 46:e plats på tiden 2:01:05. Hade som mål att komma in under 2 så det var lite surt att missa det med 1 minut.
Fick med lite av racet på film också.


Fullständiga resultat ifrån Pearl Izumi MTB finns här.

Här har vi pallplatsen för damerna med Hanna Bergman högst upp följt av Emmy Thelberg och Åsa Erlandsson.

Herrarnas pallplats såg ut såhär med Emil Lindgren högst upp följt av Michael Olsson och Calle Friberg.

Var riktigt rolig bana, den var lite mer teknisk än vad jag kom ihåg men jag tror det var ett bra vall med att köra HT ändå. Det var mycket grusväg och mycket igångdrag och många snabba uppför.
Fick inte ont i ryggen heller som jag kan få ibland när det är tekniskt så min Trek Procaliber 9.8 var jag riktigt nöjd med på den här banan trots att det var lite stötigare än vad jag kom ihåg.






Inga kommentarer: