söndag 30 juni 2019

Ränneslättsturen

Idag var det dags för Ränneslättsturen. En grymt rolig bana på 78 km.
Värmen idag skulle göra sitt. 30-35 grader och sol skulle ta på krafterna.



Det är en ganska snabb start på asfalt/grusväg i början.
Jag låg med skapligt bra men inte så långt fram tyvärr.
Det gick fort och var lite småhalt i gruset och några precis framför mig vingla till och drog i backen. Jag han inte bromsa riktigt och försökte svänga ut i diket men krocka fast jag också. Såg inte ut som någon hade skadat sig riktigt illa och och jag var på benen ganska snabbt så jag körde vidare.

Fick jaga ordentligt men jag tyckte ändå inte jag låg på max. Jag hade haft lite högt blodsocker vid starten låg runt 11 mmol/l och första lagningen skulle komma redan efter ca 40 minuters körande så jag hade bytt ut sportdrycken mot bara en flaska med electrolyter i sig.

Jag började dock få svårare och svårare och hålla tryck på pedalerna. Banan som inte har så mycket stigning på sig och ganska mycket fina stigar brukar passa mig väldigt bra men nu orkade jag inte hålla fart i skogen ens. Tyckte jag drack hela tiden men jag tappade kraft ordentligt.

Det kändes precis som jag var låg men när jag kollade blodsockret så låg det på 7,8 så det borde inte varit något problem.

Kom till andra lagningen helt slut och stannade och tog dricka och extra vatten att hälla över huvudet.
Tog en liten paus och snackade med Eva men tänkte att jag ska köra klart när jag ändå kommit så här långt.

Gick ricktigt segt på de flowiga fina stigarna som jag testade igår. Där hade jag ju hoppats på att kunna köra om och ta lite placeringar men nu stod jag nästan still och blev omkörd istället.

Kom till sista lagningen med 2 mil kvar och tog ett litet extrastopp igen och hällde massa vatten över huvudet och drack bodde sportdryck och vatten.

Rullade vidare med mossiga ben. Det kändes som jag började få lite kraft men huvudet orkade inte få benen att trampa.
I vanliga fall när jag är i form så har jag jämt tryck hela tiden och kan ligga och trycka både uppför och nerför och genom tekniska partier och få in växlingen så det inte blir ryckigt.
Nu var det mest ojämt och väldigt orytmiskt.

Hade svårt att hänga med någon klunga och kände mig riktigt tung i huvudet.

När det sen var runt 10 km kvar så piggnade jag helt plötsligt till och fick tillbaka krafterna som normalt.
Vet inte vad som hände men helt plötsligt piggnade både huvud och ben till.

Jag började köra om grupp efter grupp och det märktes att värmen hade tagit hårt på många för många jag kom ikapp såg riktigt mossiga ut.
Körde om 36 pers sista milen så det var något positivt i alla fall. 
Hade såklart önskat att jag kunnat haft den farten genom hela loppet men bättre sent än aldrig.

Blodsockret var helt OK under racet så det var nog värmen och ett trött huvud som satte stop idag.


Kom in på en trött 31:a plats i H40
Fullständiga resultat ifrån Ränneslättsturen finns här.
Nu blir det vila fram till XCO SM.

Inga kommentarer: