onsdag 21 augusti 2019

Blev ett par varv med Tommy Olsson på XCO VM banan

Idag blev det ett gäng varv på XCO VM banan här i Mont Sainte-Anne. Träffade på Tommy Olsson och vi tog ett par varv tillsammans.


Tommy är snabb som få och riktigt grym utför.
Vi tog ett första lugnt varv och stannade på en del ställen och övade in tekniken lite. 
Det var det där lilla hoppet som de hade byggt om igår till det svårare som vi körde mest på.
Tommy flaxa över utan problem. Jag däremot hade problem att få höjd i hoppet. Det var en kompression precis innan och det kändes som mina dämpare var för mjukt inställda. De svalde allt fint men jag kunde inte skjuta ifrån sen utan de bottna istället.
Fotot taget av Tommy.


Det var knappt så jag kom över och jag landade på stenarna istället för efter. Men det kändes ganska kontrollerat ändå. Det var inte så att det slog i cykeln eller att jag fick något kast utan det var bara lite hårdare landning.
Får öva lite mer sen och ställa upp trycket lite både fram och bak.

Vi körde sen ett varv lite hårdare och gjorde inga direkta stop.
Börjar få till utförskörningen i det långa branta partiet nu också. Det känns som det går att släppa på ännu mer för det är ganska bra grepp. 
Dock kan det bli väldigt jobbigt om man får ett kast.


Tommy skulle hem sen så jag körde några varv till själv sen.
Blev 2 lugna varv och sen ett där jag gasade på lite mer.
Känns som jag börjar få in tekniken lite nu. Det är inte så mycket stenar och rötter utan det är mest snabba och tighta kurvor som det är svårt att känna av hur mycket man kan pressa. 


Sen är det några partier som är riktigt steniga också som kan vara bra att hålla koll på.
Finns alltid några sekunder att tjäna om det går att köra snabbt och avslappnat genom något tekniskt parti.

Blev till att åka hem och fixa lite mer luft i dämparna sen. Hade nästan 30% sag då jag gillar och ha mjukt i skogen hemma i Stockholm där det är mer rötter och stenar.
Här är det mer högfartskompressioner och tighta switchbacks så där känns det nog bättre med lite mer tryck i. Fick bli strax under 25 % sag nu så får jag testa hur det blir sen.


Efter en sen lunch så blev det lite bad på hotellet. Oskar och Emilia hade längtat efter det hela dagen så de blev så nöjda när de fick hoppa i.

Skönt och ligga och slappa lite i bubbelpoolen efter ett hårt pass också. 






Inga kommentarer: