tisdag 27 augusti 2019

2,5 varv på XCO VM banan och teknikträning med dameliten

Idag blev det lite träning på XCO VM banan här i Mont Sainte-Anne igen.
Först körde jag ett varv lite lugnt och tittade på alla tekniska partier.
Här har vi den första A-linjen (stockarna bortom framhjulet) som var den klart lättaste på hela banan.
Första halvan gick faktiskt på mastersbanan så den var lätt och snabb.

Sen på andra halvan då var det allt bröt lös och alla branta backar och steniga nerförs kom.
Här har vi den första riktigt branta uppförsbacken.

Som sen sluta i den här branta nerför. Tjeckiska landslagsteamet gick runt hela banan för att reka spåret samtidigt som jag körde.


Jag körde linjen i ettaper och har kommit ner till sista raka nedförslöpan nu.
Den borde inte vara så svår men det var något ställe som såg fint ut men var väldigt smalt som jag var lite orolig för så jag fegade ur idag.
Tror det annars bara ska vara att rulla ut i låg fart och sen bara rulla med försiktigt.

B linjen man annars kunde ta var den här. Nästan som A linjen i Falun, den var fan inte lätt att ta sig ner för.

Sen var det några velodromkurvor och en del halvhöga hopp innan det bar uppför igen.
Riktigt brant den här gången också. Den gick brant upp med riktigt branta switchbacks.

Sen kom nästa härliga nedförslöpa. Nu hade de byggt om och gjort gårdagens A linje till B linje och den nya A linjen gick vid downhillbanan och ut för det stora hoppet.

Jag såg ju lite på Master VM downhillen och det var många där som inte hoppade ut med downhillcyklarna.
Jag tog den inte idag men den såg inte värre ut än SM hoppet vid Frösön i år.
Det var som vanligt skallen som satte stop igen.
Man fick bra med fart ut genom att bara rulla. Hoppet ut var fint och landningen var riktigt fin också så det var bara att rulla ut egentligen.

B spåret var egentligen mycket svårare men hälften av de jag såg tog det spåret.

Banan fortsatte med ett hopp till och sen det höär stenpartiet. Den klarade jag igår men idag hade de tagit bort den fina ingången till spåret så nu blev den mycket svårare så jag klarade inte hela idag.

Banan fortsatte med några härliga velodromkurvor ner mot mål sen tog man en lättare vända där nere innan man vände upp igen och hade kört ett varv.
Jag tog sen ett varv utan några stop lite halvhårt och tog det på film. Så här såg ett varv ut på XCO VM banan i Mont Sainte-Anne.



Tänkte jag skulle ta sista svåra halvan och försöka köra A linjerna. Kom nästan nerför första men fastnade på sista delen igen.
Sen stod jag och titta det stora trähoppet och tiden drog iväg och dameliten träning började så jag han aldrig sätta den idag.
Tittade när dameliten körde och det car många som tvekade där också.

Jolanda körde efter något försök.

Rissveds satte den såklart också efter lite snack med Kangas.
o
Det såg riktigt lätt ut när de rulla över. Inget ryck eller hopp behövdes utan det gällde bara att våga rulla ut.


Efter dagens lilla pass så hade jag årets 7:e snabbaste tid runt banan. Det var kul så länge det varade. Sen började herreliten köra och då höll det inte länge till.


Får se om jag ska våga sätta alla A linjer innan vi åker hem här sen. Skulle vara kul om jag klarade det.








Inga kommentarer: