tisdag 19 maj 2020

Läkarbesök för hjärtat

Idag blev det ett läkarbesök till Danderyds Sjukhus för att ta EKG och ultraljud på mitt hjärta. Läkaren ville göra en sista koll på hur hjärtvägarna ser ut och hur tjocka de var.

Jag ligger i gråzonen. Mitt har sidovägar som bara är lite tjockare än övre gränsen på ett normalt hjärta så det ligger emellan ett idrottshjärta och HCM.

Jag har gjort ett ultraljud runt slutet på 90 talet eller början på 2000 talet.
Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var och hittar inga resultat ifrån det.

Både jag och läkaren skulle vilja se på hur ultraljudet såg ut då det då kan uppdagas om mitt hjärta har växt och utvecklat HCM under tiden eller ifall det är ett ovanligt kraftigt idrottshjärta som alltid varit så.

Jag har ringt runt och mailat de flesta hjärtmotagningar   runt Kungsholmen och Vasastan där jag tror att det kan ha legat. Kände tyvärr inte igen någon av ställena.
Då det var så länge sen så kan de ha flyttat eller stängt ner.
Vet inte hur länge de kan ha kvar provresultaten heller.
Jag hoppas jag kan hitta det på något sett för det skulle kanske göra att jag inte behöver ta betablockerare.

Jag fick halvera dossen nu i alla fall så det går att träna lite bättre. Har ju fått kämpa för att orka med distanspassen här så nu kanske jag kan hänga med lite lättare.

Får fortsätta söka efter hjärtmottagningar i morgon och se om jag kan få tag i något.
Skulle vara skönt om jag kunde få någon rättsida på mitt hjärtproblem.
Men som tur var kan jag fortsätta träna och det är det viktigaste för att jag ska må bra.

Inga kommentarer: