söndag 8 juli 2018

Mörksuggejakten

Idag var det då dags för den 5:e deltävlingen i Långloppscupen iform av Mörksuggejakten. Jag har lite hat/kärlek till det loppet. Den börjar ju med med en riktig backe på 200 höjdmeter och det är verkligen sämsta möjliga start för mig.
Men sen är det riktigt roliga och snabba stigar efter, dock riktigt svårt att kunna köra snabbt på i början då jag är så akterseglad i startbacken.
Vi var många till start ifrån CRT och många verkade vara i bra form.

Jag kände mig ok i benen men har haft svårt att få upp pulsen.
Jag lyckades komma in till starten bra och stod långt fram.

Starten gick och jag kom iväg bra och höll mig långt fram i klungan in i backen utan att behövs gasa för mycket.

Men sen började backen och det var som jag inte hade några krafter alls när alla började köra på.
Jag hade inget flytt alls och jag tog i så mycket jag kunde men jag bara flåsa men det kom inte ut någon kraft i pedalerna.
Är jag i bra form så brukar jag åtminstånde kunna trampa med en jämn kadens och hålla skaplig fart.
Nu trampa jag helt ojämnt och fick inte upp pulsen alls.
Hade problem att komma över 160.

Då jag hamnat så långt bak på toppen så fick jag ta en riktigt lång förning nerför på grusvägen för att försöka komma ikapp någon grupp.
Dock så drog jag nog för mycket för sen hade jag inte så mycket krafter när det började gå uppför igen innan den snabba småtekniska nedförslöpan.

När jag väl kom dit så var det bara att försöka återhämta sig då det var så svårt att köra om.

Försökte köra på någon mil och hade ett par åkare i gult som drog på bra.
Men sen kom någon liten backe och jag orkade inte hänga på längre,
Tappade helt motivationen när jag inte orkade hänga på några.
Blev typ distansfart i nästan 4 mil och och jag släppte förbi hur många stora grupper som hels kändes det som.

På slutet med ca 15 km kvar så kom den gruppen jag låg i då ifatt en annan så jag började gasa på lite och få tillbaka lite motivation.
Med ca 1 mil kvar så tänkte jag att det är lika bra att gasa lite till och fick med mig Ingrid Kjellström.
Tänkte att då jag kört så avaktande förut så kan jag låta henne ligga bak så får jag dra lite på grusvägarna.
Hon släpppte dock när det började gå nerför och vi kom in i skogen så det var lika bra att bara köra på då jag inte lyckats ta i något förut.

Kom ikapp några till på slutet och rullade in på en katastrofal 36 plats i min klass.
Positivt var att jag lyckades köra ganska snabbt sista 15 och att blodsockret var skapligt bra men fortfarande för högt under racet.

Sen så ramla såklart den där djävla pumpen av på slutet trots att den var extratejpad så mitt blodsocker bara skött iväg och var helt omöjlig att få ner sen, tog totalt 18 IE innan det kom ner till normalt.

Fullständiga resultat ifrån Mörksuggejakten finns här.

Tur att det gick bra för de andra i CRT. Erik Åkesson körde grymt bra och slutade 5:a i elit.

Eric Herlitz gick och van juniorklassen i överlägsen stil och hade kommit 5:a i elitklassen med sin tid och 3:a i junior kom Lukas Mörtsell Rörfors.
Pär Dalhielm kom 2:a i H40 så vi hade riktigt fina placeringar i CRT.
Hoppas min form ska kunna komma snart och att jag kan börja ta i snart.