söndag 22 juli 2018

Engelbrektsturen körd

Idag var det då dags för den 6:e deltävlingen i Långloppscupen iform av Engelbrektsturen. Det är en ganska snabb bana med inte allt för många backar och inte så många tekniska partier. Körde riktigt bra här för 2 år sen då jag kom 3:a i H40 och 28:a totalt. Då var jag dock i mycket bättre form än nu.

I år har jag kantats med en massa problem med min diabetes och insulinpump som jag började med i vintras.
Det har dock börjat stabilisera sig lite nu och blodsockret har varit lite bättre under race nu.

Startade i 2:a led idag och hade tagit mig fram skapligt bra i det ledet innan start.


Kom iväg ganska bra i starten men just nu är jag så svag så jag orkade inte köra upp mig. Sen när den första riktiga backen kom efter ca 1 mil så stod jag som parkerad. 
Många hade dock kört för hårt uppför och stod nästan still på  krönet.

Jag kom ikapp några och som vanligt så var de råstarka uppför och på platten jämfört med mig men stod still så fort det kom lite skog. 
Blev mycket jojokörning tyvärr så kom oftast de tekniska partierna efter en uppförsbacke och där var jag sist in och fick bara försöka vila upp mig till nästa grusväg.

Hamna i en grupp med Anders Wall och Anders Stenberg som fått något problem med cykeln tror jag för han gasade om i en väldans fart med ett par mil kvar.
Hade Henrik Sjöberg och ett par till som var uppe och drog och hjälpte till mycket sen var det ett helt koppel som bara frihjula där bak.

Med ca en mil kvar så var det ett längre tekniskt parti där jag lyckades skaka av mig de flesta och fick med mig Anders Wall och vi växelkörde bra och kom ikapp en grupp framför.
Sista milen var väldigt lättåkt och där la sig Anders Stenberg i front och höll upp farten bra.
Jag drog inte många meter sista biten då jag var för trött.
Blev dock en spurt på slutet då Anders Wall gick upp och drog sen såg jag att vi höll på att komna ikapp Per-Olov Nilsson som också körde i H40 så jag la in en spurt men lyckades inte riktigt komma ikapp. 
Vi kom i mål på samma sekund. Får vara nöjd med åkningen, kunde inte göra så mycket mer med den form jag är i nu. Har ju varit konstant runt 10 minuter efter mot var jag brukar vara på långloppen i år så jag har lite att ta igen.

Det mesta jag verkar förlora på nu är starterna. Jag orkar inte hänga på i början och kan inte komma med i någon bra grupp vilket gör att jag fått dra ganska mycket själv.
Sen är jag slöare än vanligt i uppförsbackarna så där förlorar jag hur mycket som helst också.

Hoppas jag kan komma tillbaka till crosssesången i höst.
Fullständiga resultat ifrån Engelbrektsturen finns här.

Våra juniorer körde grymt bra idag och knep både 1:a och 2:a platsen iform av Lukas Rörfors och Elias Nilsson. Riktigt starkt jobbat med tanke på att de körde XCO SM igår i Östersund också.



Inga kommentarer: