onsdag 18 juli 2018

5:a på SM sprinter riktigt nöjd

Idag var en riktigt rolig och skön dag. Det var dags för XCE SM här i Östersund.
Viste inte riktigt hur formen var då det varigt så mycket strul med min diabetes och insulinpumpen hela sesången här.
På tidskvalet så fick jag 8:e bästa tid trots några småmissar så det kändes riktigt bra.
Vi var 16 som gick vidare och jag fick starta med Jonas Åberg som van kvalet och Daniel Kumlin och Jonas Mellby. 
Jonas tog starten och jag var kort efter. 
Jag gjorde en liten miss i första stenkistan då stenarna blivit lösa så jag fick sladd och tappa. Ingen kom som tur var om och Jonas fick en liten miss i andra stenkistan och då var jag ikapp igen.

Blev en hård strid mot mål då det bara är de 2 första som går vidare.

Daniel och Jonas tappa på slutet så på målrakan kunde vi ta det lite lugnare och inte bränna ut oss helt.
Skönt då hade jag kommit till semifinal.
På semifinalen så var det jag Jonas Åberg, Henrik Mård och Stefan Sohl.
Viste att det var svårt att komma om så det gällde att få till en bra start.
Jonas tog starten och jag kom iväg ganska bra som 2:e man men precis innan man skulle hoppa från asfaltsvägen så togs sig Henrik om.
Hängde på hans hjul och hoppades att jag skulle orka göra något på slutet.
Kom igenom första stenkistan bra men på andra så klanta jag till mig stort när jag försökte ta mig om då Henrik saktade in lite. Höll på att flyga över styret men lyckades rätta ut det.

Dock var det helt omöjligt att komma ikapp då de är starkare än mig och nu hade fått ett bra försprång på mig.

Fick köra i halvfinalheatet om 5-8 platsen och startade med Jörgen Söderqvist, Roger Karlsson och Stefan Sohl.
Tog starten och lyckades hålla den till hoppet utför asfalten. Efter det är det väldigt trångt ända fram till uppförsbacken innan målet så det gällde att inte släppa förbi någon där. Fick ett felfrit åk genom både första och andra stenkistan och drygade ut ordentligt.
Nu var det bara att ta hoppet vid den stora stenen och sen sprinta upp till mål.
Gick riktigt bra och jag vann det heatet solklart och fick även min bästa tid totalt med 5 sekunder marginal till min kvartsfinal.



Trodde inte det skulle gå så bra och får vara riktigt nöjd med min 5:e plats. Total resultaten ifrån XCE sprinten finns här.

Sen var det dags att besegra mina hjärnspöken. Har gott och gruvat mig för det stora gapet som den sista A-linjen hade på XCO banan. Det är ett ganska långt och högt hopp och det är det som etsat sig fast i skallen på mig.

Dock så är det en fin landning och man får lätt med sig fart ut till hoppet så det ska inte vata några problem.

Gjorde några testrull ut till hoppet men fegade hela tiden ur. Stod nog där i 30-40 minuter och bara velade.
Tänkte att säter jag inte hoppet idag så kommer jag inte våga köra då jag helst inte vill träna i morgon utan bara vila.

Tog tillslut modet till mig och körde. Det var som jag befarade bara hjärnspöken som satt sig i skallen för det var hur lätt som helst.
Men som man säger en gång är ingen gång så jag satte den 5 gånger till för att vara på den säkra sidan och alla gick hur bra som helst.

Så grymt skönt äntligen satt den. Nu kan jag sova lugnt och slappa i morgon med vetskapen att det där är inga problem på fredag.

Får vara riktigt nöjd med den här dagen.



4 kommentarer:

Lennart Christianson sa...

Har just upptäckt den här bloggen! Så fantastiskt kul att läsa.
Känns som att man är med.

Per Kumlin sa...

Tack så mycket, kul att höra. Det är min lilla dagbok den här bloggen

Jonas D sa...

Grymma lopp och grymt hopp!

Per Kumlin sa...

Tackar tackar