lördag 21 december 2019

Lugn skogsdistans och öva sig på bakhjulskörning

Idag blev det ett lugnt distanspass själv ute vid Järvafältet.
Ville köra i skogen då det inte är så roligt att köra själv på asfalt när det är så blött ute.
Jag snurrade runt på bland annat gröna spåret och det blev en avstickare mot Lund och Stäcket och hem via Kallhäll.
Var riktigt blött ute och lerigt och halt. Blir bra teknikträning det här.


Det var typ såhär blött överallt. Lite tungforserat på sina ställen kan man lugnt säga.

Blev inga höga hastigheter på det här passet. Var ute i 2:58 och kom bara 43,5 km

Men det var riktigt roliga stigar och kul och sladda runt i leran. Försökte mig på lite teknikträning på cykeln också. Försökte mig på att köra på backhjulet. Det gick sådär kom kanske 20 meter som mest idag.
Funderar på om jag ska skaffa mig vanliga pedaler och bara gå ut och öva på det till det sitter. 

Problemet jag har är att jag inte vågar stegra så högt ifall jag skulle ramla bakåt. Det underlättar då om jag inte sitter fast i pedalerna och bara kan hoppa av.
För jag märker när jag väll hittar balanspunkten så kan det gå ganska bra.
Vill börja öva lite mer på det så det sätter sig någon gång.


2 kommentarer:

Bakhjulslärare 😇 sa...

Kul med bakhjulsåka!
Kör vanliga flats om det är pedalerna som spärrar. Öva på att gå över balanspunkten och rädda upp med broms så att du kan hantera båda sidorna av balanspunkten. Det är omöjligt att bara vara på ena sidan.

Tips om du vill.
Öva i lätt motlut=du väljer farten och styr balanspunkten med trampet. Mycket mindre att bry sig om.
Ha en ”lagom” kanske 4-5:e växeln så du har styrfart.
Sadelstolpe ”lagom” högt/lågt så du är stark men när ner NÄR du går över 🙂
Alltid finger på bromsen.
Öva på en mjuk Stig om du planerar att gå över. Annars är asfalt enklast.
Öva alltid-överallt på väg till skogen med mera. Sen sitter det 🙂🚲

Per Kumlin sa...

Tankar för tipsen. Har blivit lite öva vid motlut. När jag väll hittar brytpunkten så går det ganska bra men jag har svårt att komma ditt av någon anledning