söndag 8 mars 2020

Skogsdistans och test av Pirelli däck

Idag blev det skogsdistans med MTB Täby. Vi samlades vid Skavlöten för 3 timmars härlig cykling ute i skogen.


Som vanligt när jag kör med MTB Täby så blir det riktig mountainbikeåkning och inte mycket transportsträckor. Körde min nya Trek TopFuel och shit vad skön den är att bomba på med bland rötter och stenar.
Det är stor skillnad på den här nya mot den gamla jag hade då det är en helt ny ram med mer slaglängd och flackare vinklar plus dropperpost. 
Tekniska stigar är verkligen den cykelns rätta element.
Vet inte hur den kommer kännas på långloppen där det är så mycket grusväg och ganska onödigt med så mycket slag. Men det kommer bli så mycket roligare i skogen så det är det värt.

Vi åkte först upp till Löttingekullen och körde ett varv på Keps Cup banan där. Det var riktigt lerigt och tungkört.


Sen blev det en sväng upp mot Vallentuna. Vet inte var all snö kom ifrån men där var det fortfarande vit på marken.


Var riktigt lerigt och halt överallt så det gällde att ha tungan rätt i mun när man bomba på.
Testade lite nya däck idag också. Hade satt på Pirelli Scorpion MTB S där fram

Och Pirelli Scorpion MTB M däck där bak

Riktigt bra kombination för det här föret med mycket lera och hala stenar.
Det var riktigt bra fäste på de blöta stenarna och i leran. Framdäcken höll linjen och bakdäcket tog mig upp för backarna och jag lyckades ta mig upp för branter som många andra inte kom uppför. 

Det här är ju däck som är grövre en de jag brukar använda så det går ju inte direkt att jämföra.
De är helt klart bättre för det här ändamålet när det är riktigt lerigt och halt.
Dock så har det sin baksida med tyngre vikt och tyngre rullmotstånd.
Nu körde jag på de förstärka varianterna där S versionen vägde in på 735g och M på 740g

När det blir tävlingsdags så blir det nog H lite som är lite lättare och inte så grovmönstrade.

Men på de här stigarna kändes det helt klart säkrare med M och S däcken som hade bättre grepp.
Jag har verkligen gott mer åt endurohållet i år med mer slaglängd och kraftigare cykel och däck.

Fick ihop 66 km skogscykling på runt 4:a timmar. Riktigt fin tur.




1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk på att många blir irriterade på cyklister i skogen när det är lerigt eftersom Ni "förstör" stigarna då.
Ute på Bogesund är det till exempel på väg att bli förbud igen mot skogscykling just på grund av detta.
Med andra ord bygg kapacitet på grusvägar i stället så här års.