tisdag 20 mars 2012

Distans upp till Ayacata och lite bergsintervaller

Vaknade lite fint idag av en generös Oskar som ville dela med sig av en av sina nappar. Där låg jag och sov så fint och helt plötsligt fick jag en napp intryckt i munnen.


Han är för go den där lilla krabaten.

 










Idag var det dags för ett distanspass till. Körde upp till Ayacata via San Bartolome. Det blåste inte så mycket i början men det var grymt varmt. Tänkte att jag skulle försöka sätta en tid upp till toppen igen.

Kom upp till den första utsiktsposten och då slog vädret om såklart. Det börja blåsa som fan och självklart var det motvind.
Jag körde på ändå men med sega ben varmt som satan och motvind så blev tiden hela 24:34.

Det roliga var att när det börja flacka ut efter ett brant parti så tänkte jag att jag skulle växla ner till en tyngre växel men då möttes man av den härliga motvinden istället så det var bara att köra kvar på samma växel. Det var som att köra in i en vägg.
Efter San Bartolome körde jag i ett lite lugnare tempo upp till Ayacata men sista 10 minuterna upp till vändningen där man kör över till andra sidan berget gasa jag på också.















Sen ville jag som vanligt ta en annan väg hem och tyckte väg c604 som enligt kartan skulle komma ut vid Maspalomas. Började bra med fina men dock ganska smala vägar nerför.

Kom ner till en fin liten damm sen var det slut på asfaltsvägen. Hade kört nerför nästan en mil så det kändes lite tungt att behöva vända tillbaka.















Gjorde ett litet försök att köra på grusvägen men det var tyvärr ingen fin hårdpackad grusväg, snarare en massa grus och sten överallt och en hel del sprängsten. Det kändes lite övermodigt att köra där med mina fina DT Swiss RRC 46T kolfiberfälgar så det var bara att ta svansen mellan benen och köra tillbaks hela vägen.

Där fick jag nästan 400 höjdmeter gratis:-)
Blev det vanliga vägen hem via San Bartolome och Fataga.




















Fick ihop 4timmar och 2280 höjdmeter, kände mig ganska krispig efter det och gårdagens långpass.

Inga kommentarer: